Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim
ALLAH-U TEALA'NIN seçip sevdiği zamanlar geliyor!!!
2 ağustos Cuma başlayan Zülhicce-i Şerifin Mükemmel Faziletleri
Her günü kadir gecesi gibi olan zamanlar geliyor 2 videoyuda izleyelim!!!
Zilhicce'nin İlk On Gününün Faziletleri - Abdülkadir Geylani Hazretleri
[video=youtube;SN52-qZdauU]https://www.youtube.com/watch?v=SN52-qZdauU[/video]
Zülhicce Ayının Önemi ve Faziletli Amelleri - Cübbeli Ahmet Hocaefendi Lâlegül TV
[video=youtube;RBLdo2Msoz8]https://www.youtube.com/watch?v=RBLdo2Msoz8[/video]
Hicrî yılın son ayı olup dört haram aydan biri olan ve sözlükte âhac ayıâ anlamına gelen Zilhicce (zülhicce, zülhacce) kamerî yılda zilkadeden sonra gelir.
Hac menâsikinin ifasına başlandığı zilhiccenin sekizinci günü âterviyeâ, dokuzuncu günü âarefeâ ismiyle anılır. Kurban bayramı zilhiccenin onuncu günü başlar ve dört gün devam eder. Bu ayın onuncu gününe ânahr/zebh günüâ, on ve on ikinci günlerine âeyyâm-ı nahrâveya aynı günlerde hacıların Minaâda bulunmaları sebebiyle âeyyâm-ı Minââ, on bir ve on üçüncü günlerine de âeyyâm-ı teşrîkâ adı verilir.
Müfessirlerin çoğunluğu, Fecr sûresinin 2. âyetinde üzerine yemin edilen on gecenin zilhicce ayının ilk on gecesi olduğu görüşündedir.
İbn Abbas (Radıyallahu anh)âın, âBilinen günlerde Allahâın ismini zikretsinlerâ âyetinde geçen[1] âbilinen günlerâ ifadesini de zilhiccenin ilk on günü veya teşrik günleri diye yorumladığı nakledilir.
Hazreti Peygamberâin, âAllah katında ibadet edilecek -sâlih amel işlenecek- günler içinde zilhiccenin ilk on gününden daha hayırlısı yokturâ [2]
âAllah katında zilhiccenin ilk on gününde yapılan amellerden daha değerlisi yoktur; bugünlerde tesbihi çok yapın; tahmîdi, tehlîli ve tekbiri çok söyleyinâ buyurduğu nakledilir.[3] Resûl-i Ekrem zilhiccenin ilk dokuz günü sürekli oruç tuttuğu için bu günlerde oruç tutmak müstehaptır.
Yorgun düşmeleri ihtimali bulunan hacıların zilhiccenin sekizinci ve dokuzuncu günlerinde, özellikle vakfenin yapıldığı arefe gününde oruç tutmaları mekruh sayılmıştır.
Zilhicceânin ilk on günü saç ve tırnak kesme hakkında
Resûl-i Ekremâden nakledilen, âKesecek kurbanı olan kimse zilhicce ayı girince kurbanını kesinceye kadar saçından ve tırnaklarından hiçbir şey kesmesinâ meâlindeki hadisini[4] dikkate alan Mâlikî, Şâfiî ve bir kısım Hanbelî fakihine göre kurban kesecek kişinin zilhicce ayı girince kurbanını kesinceye kadar saçlarını ve tırnaklarını kesmesi mekruhtur.[5]
İmam Azam (Rahimehullah) ise mekruh olmadığı görüşündedir.[6]
Bizler Hanefi olduğumuza göre elbette İmam-ı Azam (Rahimehullah)âı taklid eder ve adı geçen günlerde traş olmanın, tırnak kesmenin mahzurlu olmadığını söyleyebiliriz. Ancak İmam Azam (Rahimehullah)âın gerçekten bu görüşte olduğunu âZâhiruâr-rivayeâ isimli kitaplarda henüz bulmuş değiliz.
Eğer ona ait olan böyle bir rivayet âZâhiruâr-rivayeâde yoksa bu sahih hadislere muhalefet etmemizi gerekli kılacak bir delil bulunmadığından bu günlerde traş olmanın en azından mekruh olduğu görüşü ağırlık kazanıyor. âHidayeâ hadislerini tahriç eden Zeylaâî (Rahimehullah)âda konunun ilk hadisi olarak yukarıya aldığımız hadis-i şerifi vermekte ve sıhhatinde bir kusur zikretmemektedir. [7]
Her ne olursa olsun, Hanefîler olarak bizler de eğer kurban keseceksek, zülhiccenin ilk on gününde tıraşı ve tırnak kesmeyi bırakırsak, Hanefî mezhebine muhalefet etmeden diğerlerine de uymuş oluruz. Çünkü Hanefîler de kesilmemesinin mahzurlu olduğunu söylemiyorlar. Yeter ki kasık ve tırnak temizliği bu on günle kırk günü aşacak olmasın.
Fakat Kurban kesecek olanların elbise giyip, koku sürünebilecekleri konusunda icmâ vardır. Bu da o günlerde tıraş olmamanın hacdaki ihramlılara benzeme ile ilgili bulunmadığını, hikmetinin bu olmadığını gösterir.[8]
Bazı Hükümler
âŞerh-u Şirâatiâl-İslamââda zikredildiğine göre; kurban bayramının ilk günü kurban kesmek isteyen zülhiccenin ilk on günü bedeninden kıl koparmaz ve tırnaklarını kesmez. Kendisini ihram giymiş hacıya benzetir. Çünkü kıyamet günü kurban, sahibine fidye olacak her kılı, her azası ve tırnağı kurbanın bereketinden ona ulaşılacaktır. Bu on günde rahmet ve bereket olacağı için traş olmamalı ve tırnak kesmemelidir.
Üstadımız Hâce Mahmut Efendi Hazretleri bir Hanefî olmasına rağmen Şafîâî mezhebinin delili olan bu hadis-i şerifi çok önemser ve diğer mezheblerin ihtilafından sakınmak gerektiği düşüncesiyle ihtiyaten bu on günler girdiğinde hacca gitmemişse itikâfa girer, bu zaman diliminde hem traş olmaz, hem de tırnak kesmezlerdi.
3 Eylül 2016 Cumartesi â 12 Eylül 2016 Pazartesi günlerine denk gelen Zilhicceânin ilk onunda yapılan ibadetlerin başka günlerde yapılandan daha faziletli olduğu ile ilgili hadisi şerifleri şöyle zikredebiliriz:
âعَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَâ
âمَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهِنَّ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الْأَيَّامِ الْعَشْرِ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَيْءٍâ
[9]
Rasûlullah (Aleyhissalâtü Vesselam) şöyle buyurdu:
âAllah katında içinde bulunduğumuz şu günler (Zilhicceânin ilk on günün)deki salih amelden daha sevimli (salih amelin bulunacağı) başka günler yoktur.â
Sahabeler, sordular:
âYa Rasûlallah, Allah yolunda cihad da mı?â
Rasûlullah (Sallâllâhu Aleyhi ve Sellem) cevap verdi:
âEvet, Allah yolunda cihat da. Meğer ki bir adam canıyla ve malıyla cihada çıkıp da kendisine ait mal ve candan hiçbir şeyi geri getiremez olursa, o başka.â[10]
Başka bir hadis-i şerifte bu günlerin kıymetini anlatan Sevgili Peygamberimiz (Sallallahu Aleyhi ve Selem) şöyle buyuruyor:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
âمَا مِنْ أَيَّامٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ أَنْ يُتَعَبَّدَ لَهُ فِيهَا مِنْ عَشْرِ ذِي الْحِجَّةِ يَعْدِلُ صِيَامُ كُلِّ يَوْمٍ مِنْهَا بِصِيَامِ سَنَةٍ وَقِيَامُ كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْهَا بِقِيَامِ لَيْلَةِ الْقَدْرِâ
âAllahâa ibadet edilecek günler içinde Zilhicceânin ilk on gününden daha sevimli günler yoktur. O günlerde tutulan her günün orucu bir senelik oruca, her gecesinde kılınan namazlar da Kadir Gecesine denktir.â [11]
Bu günlerde sadaka vermek hakkında şöyle bir haber varid olmuştur:
âمن تصدق في يوم عرفة إحتسابا، قبل الله تعالى منه، وكان كمن ادرك ما فاته من صدقات السنةâ
âHer kim Allah rızası niyetiyle Arefe gününde sadaka verirse, Allahâu Teala o kişiden bunu kabul eder ve bu, sene boyunca veremediği bütün sadakaların sevabına yetişmiş olurâ[12]
Rivayet edildiğine göre: âBu on günde bir fakire sadaka veren Allahâu Teââlâânın tüm nebilerine ve resüllerine yardım etmiş gibi olur. Bu günlerde hasta ziyaret eden Allahâu Teââlâânın tüm velilerini ve seçkin kullarını ziyaret etmiş gibi olur. Bir cenaze ardında giden bütün şehitlerin cenazelerine katılmış gibi olur.
Bir Müâminâi giydireni Allahâu Teââlâ cennet hullelerinden giydirir. Bir yetime iyilikte bulunanı Allahâu Teââlâ kıyamet günü Arşâın gölgesi altında bulundurur. İlim meclislerinin birinde hazır bulunan sanki tüm enbiyanın ve rasûllerin meclislerinde bulunmuş gibi olur.â[13]
Diğer bir yazımızda Zilhicce Orucu, Terviye Günü Orucu ve Arefe Günü Orucundan bahsettik >>>
Dipnotlar
[1] el-Hac 22/28
[2] Buhârî, âÎdeynâ, 11; Tirmizî, âŚavmâ, 52; Ebû Dâvûd, âŚavmâ,6
[3] Abd b. Humeyd, Müsned, 1/257
[4] Müslim, âEđâĥîâ, 42; Ebû Dâvûd, âĐaĥâyââ, 2-3; İbn Mâce, âEđâĥîâ, 11
[5] DİA, cilt: 44, sayfa: 415-416, M. Kâmil Yaşaroğluânun yazısından özetlenmiştir.
[6] Davutoğlu, Müslim Şerhi, İlgili hadis-i şerif.
[7] Zeylaâî, Nasbuâr-Râye, 4/206
[8] İmam Nevevî , Şerhu Müslim, 11/148
[9]
وَفِي الْبَاب عَنْ ابْنِ عُمَرَ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو
وَجَابِرٍ قَالَ أَبُو عِيسَى حَديثُ ابْنِ عَبَّاسٍ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ غَرِيبٌ
[10] Tirmizi, Savm:52, no:757,
[11] Tirmizi: Savm, 52, no:758, İbn Mace: Sıyam
[12] Hakimüât-Tirmizî, Esraruâl-Hac.
[13] Abdulkadir el-Geylanî, el-Ğunye, 2/42
Alıntı:ismailaga org tr