Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim
Kavramsal Çerçeve: âSalâtâ
Dilimize Farsçadan giren âeğilmekâ mânâsındaki ânamazâ;Kurâanâda âsalâtâ adıyla yüzden fazla yerde tekrarlanır. Salât, Arapçada genellikle dua mânâsına kullanılır. Ayrıca sallâ fiili, rükû ve secdede yaptığımız gibi beli bükmek suretiyle, salveyn denilen oylukların başındaki iki tümsek kemiği hareket ettirmek demektir. âSalâtâın salâ kökünden âpatlamaâ, âparlama/tutuşmaâ anlamına geldiği de bilinir. Istılahta ise, Allahâın emrettiği, Resulullahâın (S.A.V.) fiilen gösterdiği, İslamâın temel rükünlerinden namaz ibadetinin adı olarak kullanılır.
Kurâanâda namaz, bazen onun temel öğelerinden kıyam, rükû ve secde emredilerek, bazen namazın içerdiği hamd ile tesbih, bazen tekbir, zikir, tövbe, istiğfar, huşu, kunut, inabe, ihbât, dua... emredilerek farziyeti sürekli hatırlatılan bir ibadettir. Böylece Kurâan, namazın; Allahâı tüm noksanlıklardan uzak tutarak yüceltme, Oâna yönelme, hamd ü senada bulunma, gönülden saygıyla boyun eğme, huşu duyma, içtenlikle tövbe ve dua etme, yalvarıp yakarma, Oânun sonsuz nimetlerini,güç ve kudretini, büyüklüğünü, emirlerini, yasaklarını hatırlama öğelerinin yer alması gerektiğinin altını çizer.
Bu kavramsal çerçeveden yola çıkarak tanımlamaya çalışırsak:Namaz, Allah için yapılan kıyam, rükû ve secdedir. Küfrün/şirkin her türlüsüne, tapınmanın ve bağlılıkların her çeşidine, nefsin ve şeytanın tüm arzularına karşı Allah adına kıyam, Kahhâr ve Cebbâr olan Allahâın
huzurunda saygı ve tevazuyla baş eğiş, Oânun azameti ve yüceliği karşısında haşyetle yere kapanıp hamd ile tesbih ediş demektir.
Namaz kılınan yere mihrâb denildiğinden, namaz, harp alanında nefisle ve şeytanla savaşıp onlara galebe çalmaktır. Isfehânîânin Müfredâtâında ifade ettiği gibi, mihrabın hakkını vermek, şeytanı ve nefsi yenmektir.(6) Keza patlama, parlama (salâ) anlamı itibarıyla devam edersek namaz, Allahâın düşmanlarına, nefse, şeytana ve tüm kötü(lük)lere karşı bir tavır alıştır.
Özetle namaz, amele dönüşmüş tevhid, bilinçli zikir ve tesbih,günahlardan kesin pişmanlık duyuş, tövbe, istiğfar, yalvarma, yakarma,samimi duadır...
[RIGHT] 6 Râğıb el-Isfehânî, Müfredât, âh-r-bâ mad., Kahraman Yay., İstanbul 1986. İslama giriş[/RIGHT]
Namaz kılınan yere mihrâb denildiğinden, namaz, harp alanında nefisle ve şeytanla savaşıp onlara galebe çalmaktır. Isfehânî’nin Müfredât’ında ifade ettiği gibi, mihrabın hakkını vermek, şeytanı ve nefsi yenmektir.(6) Keza patlama, parlama (salâ) anlamı itibarıyla devam edersek namaz, Allah’ın düşmanlarına, nefse, şeytana ve tüm kötü(lük)lere karşı bir tavır alıştır.
Özetle namaz, amele dönüşmüş tevhid, bilinçli zikir ve tesbih,günahlardan kesin pişmanlık duyuş, tövbe, istiğfar, yalvarma, yakarma,samimi duadır...
[RIGHT] 6 Râğıb el-Isfehânî, Müfredât, “h-r-b” mad., Kahraman Yay., İstanbul 1986. İslama giriş[/RIGHT]
Teşekkür ederim Serhendi kardeşim, Cenabı Alllah (C.C.) Cümlemizden razı olsun...
Rabbim bizleri sevdiği işlerle uğraşmayı, ihlasla amel edenlerden eylesin... Amiinn