Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Yahudiligin Kudüs’e Verdigi Önem:

Yahudiligin Kudüs’e Verdigi Önem:

Kudüs’ün Yahudilik için önemi Süleyman Mabedi’nin bu sehirde bulunmus olmasina dayanmaktadir. Yahudiler Kudüs’e ‘Ötelerin Sehri’ nazari ile bakarlar ve burasi Allah’in Evi olarak kabul edilir. Yahudilerin kutsal kitabi Eski Ahit’te Kudüs’ün önemi ‘Son Günlerde’ ve ‘Adalet Gününde’ belirginlesir. Isayahu peygambere göre Kudüs ‘Adalet Sehridir’. Yahudi inancina göre burada son mahkeme kurulacaktir. Ayni zamanda Kudüs, Eski Ahit’te Beni Israil’i sembolize etmektedir. Onun yikilmasi Israilogullarinin sürgüne gönderilmesi demektir. Ve gelecekte yeniden imari da Israilogullarinin sürgünden dönüsünün ifadesidir. Yahudi tarihinde Ikinci Mabed döneminde Kudüs bir hac sehri haline gelmistir. MS 70 yilinda sehrin yikilmasi ile sürgüne gönderilen Yahudiler için yikik sehir kendi gurbet ve perisanliklarini sembolize etmektedir.

Yahudilerin dualarinda ‘Gelecek sene Kudüs’te’ ve ‘Kutsal Sehir Kudüs’ü insa et! Hizla ve bizim günümüzde!’ gibi dileklere sikça rastlanir. Her Yahudi, dinî hayatinin her gününde defaatle Kudüs’le ve Kudüs’ün yikilmasiyla alâkali birkaç ifade ile karsilasir.

Son yüzyilin milliyetçi Yahudilik hareketi olan Siyonizm için Kudüs’ün ifade ettigi mana biraz karisiktir. Hareket adini Kudüs’ün bir sinonimi olan Siyon kelimesinden alir ve burada verilmek istenen mesaj ‘Israil’e dönüs hayallerinin gerçeklesmesi’ hedefi ile yola çikildigidir. Ancak 1880’lerin ilk Siyonistleri için Kudüs reddettikleri ve Israilogullarinin bütün problemlerinin kaynagi olarak gördükleri her seyin sembolü idi. Bu insanlar baskalarinin bagislari ile yasayan ve sinagoglar ve diger dini müesseselerin etrafinda hayatini harcayan zavallilardi. Erken Siyonizm bu sebeple Kudüs’ü ihmal etmistir. Sehrin Siyonistler tarafindan yeniden kesfi ve davalarinin bir sembolü haline getirilisi ancak I. Dünya savasi sonrasi ve 1948 bagimsizlik öncesi gelismelerden sonra olmustur. 80’li yillarin sonrasinda artik ideoloji yüklü bir hayati birakip maddi refahin keyfine varmaya baslayan Israil kamuoyu ‘Büyük Israil’, ‘Kutsal Israil Kralligi’ gibi dini retorikleri bir yana birakir ve ülke, savunma stratejisini ‘haritada kalmak’ slogani üzerine yogunlastirir.

Adiyla tezat bir sekilde radikal ve tutucu olan Liberal Siyonistler ‘haritada kalmak’ ifadesinin altina ‘stratejik derinlik’, ‘ön uyari yerlesimleri’ gibi ifadelerle ‘Büyük Israil’i yeniden sokmaya çalissalar da modern Israil ‘baris için toprak’ prensibini ‘gürültüsüz bir günün için gerekirse biraz daha toprak’ seklinde benimsemeye baslar. Liberal Siyonizm’in bu dönemde öne çikan ismi Bünyamin Netenyahu Israil kamuoyunun Bati Seria da dahil olmak üzere Israil topraklarinin(!) çogundan vazgeçmeye hazir oldugunu görünce ideolojik merkezi Kudüs olan yeni bir tutucu platform hazirlar. Muhaliflerine Kudüs’e ihanet etmekle suçlar, her faaliyetinde Kudüs’e ne kadar büyük hizmetlerde bulundugunu anlatir ve Kudüs Israil saginin elle tutulur tek kalesi haline gelir.


Kudüs

MollaCami.Com