Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


ilk Otobüs

"Carosses â cinq solz" olarak bilinen sekiz yolcu kapasiteli ilk otobüsler, 1662 yılında Paris'te hizmete girdi. Kuruluşun isim hakkını, ünlü Fransız filozof ve bilim adamı Baise Pascal
ile arkadaşı ve mali destekçisi Duc de Roannez aldı. Tarifeli servislere ise ilk kez 18 Mart 1662 günü Saint Antoine kapısı ile Luxembourg kapısı arasında başlandı. 7-8 dakika aralıklarla dört araç bir yöne giderken, üç araç da aksi yönde hareket ediyordu. Önceleri, nerede binilirse binilsin ya da nerede inilirse inilsin, aynı ücret alınıyordu. Ancak, bir süre sonra durak sistemi geliştirildi ve belirli
mesafeler için belirli ücretler saptandı. Bu kitle ulaşımı, alınan patent gereğince
binmeleri yasaklanan askerler ve köylüler dışında, bütün kent halkının büyük ilgisiyle karşılandı.
Aristokratlar bile, özel arabalarını bir durakta bırakıyor, o "kalabalık" otobüslere
binerek, "tam yedi kişiyle birlikte", üstelik halktan kişilerle seyahat etmenin "romantizmini"
yaşıyorlardı. Kral dahi bu modadan kendini kurtaramadı ve bir gün bu yeni ulaşımaracını deneyerek, tarih boyunca otobüse binen sayılı kraldan biri oldu. 5 Temmuz'dan itibaren, dört yeni hat daha
işletmeye açıldı. Ne var ki, ilk modanın etkisi geçip, aristokratlar alışageldikleri ulaşım
araçlarına geri dönmüşlerdi. Burjuvalar da otobüs ücreti ödemek yerine, adamlarına yürümeyi
öneriyorlar ve hatta zorluyorlardı, 'Şirketin faaliyete geçmesinden beş ay sonra,
Pascal öldüğünde, otobüsler yarı yarıya boş gidip gelmeye başlamışlardı. Ancak, Duc
de Roannez, 20 yıl daha inatla dayandı ve otobüslerini seferden kaldırmadı. Nihayet çok
yaşlanınca, işin peşini bıraktı. Otobüslerin kitle ulaşım aracı olarak Parislilerin hizmetine yeniden
girmesi için aradan çok uzun yıllar geçmesi gerekti. 1819 yılında Jacques Lafitte, bir otobüs filosuyla, dünyada ve Paris'te ikinci denemeyi başlattı. Bu kez, her otobüsün 16-18 yolcu kapasitesi vardı.


Tarihi Icatlar

MollaCami.Com