Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


subliminal mesaj ve 25.kare

izlediğimiz filmler, programlar, reklamlar, çocuklarımıza izlettiğimiz çizgi filmler, belgeseller vs… ne kadar masum? Subliminal mesaj ve 25.kare ne demek onu açıklayayım isterseniz…

Subliminal mesaj, o anda insanın fark edemediği, başka bir öğenin içine gizlenen ve bilinçaltı tarafından algılandığı öne sürülen mesajlardır. Bunlar; film ya da reklamlarda gözün görüp beyne sinyal gönderemeyeceği fakat bilinçaltının algılayabileceği hızdaki, 25.kare görüntüleri ve farklı objelerin bir araya gelmesiyle bilinçaltında oluşan toplu resimlerdir. İnsan gözü doğası gereği saniyede en fazla 24 kareyi algılayabilmektedir ve bu kareleri birbirine benzeterek akıcı ve doğal olan görüntüleri beyninde oluşturur. İşte bu noktada film ya da reklam tasarlarken 25.kareyi kullanan kişiler bu kareye yerleştirdikleri görüntüye esas fikirlerini koyarak bunun bilinçaltı tarafından algılanmasını sağlar.

Reklamcılık sektöründe yıllardır kullanılan bu 25.kare tekniği son yıllarda sıklıkla bilinç altına mesaj yollamak isteyenler tarafından kullanılıyor. Önceleri neredeyse tüm sinema filmlerinde cola iç, cola iç şeklinde bu 25.kare mesajlarından yararlanılıyordu ve insanlar sinema aralarında cola tüketmeyi çok istiyorlardı. Bir çok televizyonda başka kanal izleme, başka kanal izleme demekteydi. Belki araştırsak hala kullanıyor olabilirler…

Bu konuda İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo-Tv ve Sinema Anabilim Dalı bünyesinde, Doç. Dr. Simten Gündeş’in danışmanlığında, Metin Çelik’in hazırladığı bir “Yüksek Lisans Tezi” mevcut. “Reklamda Tüketicinin Yönlendirilmesi” [rapidshare linki] adındaki bu tez pdf olarak indirilip kesinlikle okunmalı… Uzun yıllardır reklamcılıkla ilgili bir sürü makale okudum ama bu kadar derli toplu bir yazıyı ilk defa gördüm…

Bu tekniklerle insanoğluna biliçaltı yönlendirme yapılabiliyor… Neyi düşünüp neyi isteyeceğimizi belirleyebildikleri bir dünyada, oyun, uzun zamandır kurallarına uygun oynanmıyor demektir… Hatta II. Dünya Savaşından beri…
Sadece görüntülerde değil, şarkıların üzerine de böyle düzenlemeler yapılabiliyor. Kimi heavy metal şarkılarının çoğunlukla satan, “şeytan” fikrini işlediği dile getirilmiş bir çok yerde… Hatta böyle mp3 ler yapabilmeniz için programlar bile var…

Subliminal mesaj dediğimizde ise resimlerin içerisine gizlenmiş resimlerle tüketiciyi kandırmak diyebiliriz. Gündelik hayatta öyle bir bombardımana tutuluyoruz ki… Kısaca bakalım;

Çizgi filmler… Çocuklarımızın ve hatta bizim izlediğimiz çizgi filmler…
Kurtarıcı (Rescuer) adlı çizgi filmde bir anda parlayıp sönen çıplak kadın resimleri ekrana yansıtılmıştır.
Alaaddin çizgi filminde ise “evet gençler soyunun” (good teenagers take of clothes) sesi hipnotik bir tonda gizli olarak tekrarlanmaktadır.
Aslan Kral (The Lion King) adlı meşhur çizgi filmde yıldızlarla gökyüzüne “sex” kelimesi yazılmıştır.
Jessica Rabbit (Who Framed Roger Rabbit) çizgi filminde filmin kahramanı Jessicanın kaçış sahnesinde eteği açılıyor ve kahramanın iç çamaşırsız olduğu görülüyor.
Küçük Denizkızı (The Little Mermaid) çizgi filminin kapağında erkek cinsel organı gizli bir şekilde resmediliyor.

Reklamlardaki ve filmlerdeki başlıca bilinçaltı uygulamaları ise şöyle:
Camel’in logosunda kullandığı deve resminin sağ ayağında çıplak bir adam resmi bulunuyor. Yine Camel’in Smooth Karakter adlı tiplemesinde cinsellik tema olarak bilinçaltına kazınıyor.
Cola çeşitli yıllarda hazırladığı reklamlarda cinsellik öğesini kullanıyor. Bunlardan dikkat çekici olanı Feel the Curves (kıvrımları hisset) reklamında Colanın yanında yer alan buz tanelerinin arasında bir çocuğun erkek cinsel organına doğru ağzını uzatmasıdır. Yakın zamanda yapılan bir reklamda ise kutu Colanın üzerinde buzlarla çıplak bir kadın figürü oluşturulmuştur.
Dövüş Kulübü (The Fight Club) filminde 25. kare tekniği ile elinde sigara olan Brat Pitt resmi filmin çeşitli yerlerine yerleştirilmiştir. Daha dehşet verici olanı ise filmin kapanış sahnesinde erkek cinsel organının gösterilmesidir.

Gelelim sonuca;
1957 yılında market araştırmacısı James Vicary sinema ekranında çok hızlı bir şekilde parlayan mesajların insanların gıda üzerindeki tercihlerini etkilediğini belirtti. Ve ilk olarak “bilinçaltı reklam” (subliminal advertisement) tanımlamasını kullandı. Vicary, yaptığı araştırmada takistoskop adı verilen cihazla filmlerin arasına “Caca Cola İç” “Patlamış Mısır Ye” mesajları yerleştirdi. Bu mesajlar saniyenin 1/3000 kadar kısa bir sürede görünüyor ve her 5 saniyede bir tekrarlanıyordu. Bu filmin arkasından New Jersey’deki Cola satışlarının % 18.1 ile % 57.5 arasında arttığı gözlemlendi.

Amerika’nın bu teknikleri taa 1957′li yıllardan beri profesyonel bir şekilde kullanmış olması, insanları taa ne zamandır kullandığının bir kanıtı… Hayat iyice pisleşti, emperyalizm ve kapitalizm vahşice her şeye saldırıp bizlerden robotlar yapıyor, aya çıkmaya, uzaya gitmeye ne gerek var…

Teşekkürler degerli kardeşim

daha önce duymuşdum 25.kare meselesini.hatırlatman için sagol kardeşim.


Teşekkürler degerli kardeşim


Teknolojik Araştırmalar ve Haberler

MollaCami.Com