Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Islami usullere göre tavuk kesimi

İSLAMİ USULLERE GÖRE TAVUK KESİMİ:

Gelişen teknoloji ile artık makineler tarafından tavuk kesimi yapıldığı için her bir tavuk için besmele değil de sabah makineyi çalıştıran kimsenin ilk açışta besmele çekmesi yeterlimidir? Ya da kesilen tavuklar içindeki taşlık, kan, dışkı boşaltılmadan sıcak suya sokulması ile eti temiz midir? Yıkanarak temiz olur mu?

1-Yukarıda açıklandığı gibi her bir hayvan için besmele çekilmesi gereklidir. Hayvanı kesen kimse fazlaca kesim yapıyorsa kestiği her hayvan için besmele çekmesi lazımdır. Bir besmele ile bir kesim olur. Kesim tekrarı besmelenin de tekrarını da icap eder. Mesela hayvan kesen kimse koyunu yatırsa ve besmele çekse ve o besmele ile yatan koyun değil de başka bir koyun kesse kestiği hayvan haram olur. Yine serçe kuşlarını elinde toplayıp besmele ile birini keser, arkasından da diğerlerini besmelesiz keserse bu durumda ikinci kestiği ve diğerleri yenmez. Bunun için entegre tesisi kuranların hayvan boğazlamak için birkaç kişi çalıştırması milyon dolarlık yatırımlar için pek bir maliyet tutmasa gerek. Bantlarla gelen tavukları görevli birkaç kişi olacağından hem iş aksamaz hem de insanların en hassas olduğu ve olması gereken helal gıdalarda şüpheler ve sıkıntılar ortadan kaldırılmış olur. Diğer bir husus ise içi temizlenmeden tavukların sıcak su kazanlarına yolumun kolay olması için sokulması. Kaynama noktasında olmayan sıcak suda tavukların yolumun kolay olması için konmasıyla su pis olur. Dolayısıyla suyun içine giren tavukta necis olur. Üç defa yıkamakla et temiz olur. Burada suyun sıcaklığının 50-55 dereceden fazla olmaması icap eder; şayet su kaynama noktasında olursa et necis olup yenmesi helal olmaz.

Bu ve bunun gibi şüphelerden korunmanın yolu; Kesimlerde Besmele her hayvan için mutlaka çekilmeli, şayet tavuklar içi çıkarılmadan sıcak su ile yumuşatılacaksa da bunun su kazanlarıyla değil de püskürtme yoluyla yapılması hem dini hem de sıhhi açıdan daha faydalı olacaktır.

ZARURET:

Fıkhın insanların içinde bulundukları zorlukları kolalaştırmaya matuf, Hz. Allah’ın rahmetinin bir tecellisi olan zaruret halinde mahzurların ortadan kalkması “ezzarurat tübîhul mahzurat” diye literatürde yerine alan kapı acaba bugün geçerlimidir? Şunu unutmamak icap eder ki bugün toplum birçok şeyi tayin edebiliyor ve birçok nimetler ile aç kalmadan yaşayabiliyoruz. Zaruret prensibinin tahakkuk etmesi için başka bir gıdanın olmaması icap eder. Müslümanlar daha temiz, daha dini kurallara uygun kesim imkanları ellerinde iken ya da bunu yaptırma imkanı ve gücü varken zaruret diyerek mevcut yanlışlara göz yummamalı dinimiz hususunda daha gayretli ve hassas davranmalıyız.


KAYNAKLAR:
İslam Fıkhı Ansiklopedisi, Vehbe Zuhayli
Eddürer vel-Gurer, Molla Hüsrev
Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen
Mültekal-Ebhur Tercemesi, Mevkufati Şerhi, İst,1302
Nimeti İslam, Mehmet Zihni Efendi, İst
El-ihtiyar li-Ta’lilil Muhtar
Fetevay-ı Hindiyye Tercemesi, Akçağ Yayınları
Şerhu Fethil Kadir
İslam İlmihali ve Hukuku, A.Fikri Yavuz,1988 Çile Yay
Kuranı Kerim Meali, Elmalılı Hamdi Yazır

Dikkat edilmesi elzem hususlardan biri..bugün değil tavuk eti , kırmızı et ve diğer ürünler bile kesimi ve ne oldugu bilinmeyen yerlerden alınmamalı. bunlardan mamul hicbir ürün kullanılmamalı..


Fıkıh - İlmihal

MollaCami.Com