Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Oyuncak bilgisayarlar çocukların harfleri öğrenmesini zorlaştırıyor





BİRÇOK anne ve baba çocuklarının okul öncesinde harfleri, sayıları ve bazı kelimeleri öğrenmesi için oyuncak bilgisayar alıyor. Bazı gazetelerde aşırı talepten dolayı bu tür oyuncakları kuponla dağıtıyor.

Uzmanlar, çocukların eline geçen bu oyuncak dizüstü bilgisayarların özellikle harfleri öğrenmede çocuklara yarardan çok zarar sağladığına dikkat çekiyor. Bu oyuncakların okuma öğretim sistemi, ilkokuldaki okuma-yazma öğretim sistemine uygun olmadığı ileri sürülüyor. Türkiye Müfettişler Derneği Başkanı Doğan Ceylan, okulların açılmasıyla birlikte eğitimcilerin yaşadığı en büyük sorunlardan birisine dikkat çekti. Ceylan, teknolojik gelişmeyle birlikte çocukların oyuncaklarının da şekil değiştirdiğini ifade etti. Ceylan, çocukların özellikle bilgisayarlara olan ilgisini bilen bazı gazetelerin kuponla oyuncak diz üstü bilgisayar, eğitici oyuncak, mobil eğitici, eğitici çocuk bilgisayarı gibi adlar altında oyuncak bilgisayarlar dağıttığına dikkat çekti. Ceylan bu oyuncakların 15-20 liraya da her yerde kolayca bulunabildiğini aktardı.



ÇOCUKLARIN OKUMASINI GÜÇLEŞTİRİYOR

Doğan Ceylan, henüz okula başlamamış olan çocuklara yönelik bu oyuncaklarda, okuma-yazma öğretimi başta olmak üzere, masal dinleme, sayılar ve işlemler gibi değişik fonksiyonlar yer aldığını belirterek, bu oyuncakların çocuğa zararını şöyle anlattı: “Bu oyuncakların okuma öğretim sistemi, ilkokuldaki okuma-yazma öğretim sistemine uygun değil. Ülkemizde “ses temelli cümle” yöntemiyle okuma-yazma öğretimi yapılmaktadır. Bu sistemde harf değil ses öğretilmektedir. Meselâ “r” öğretilirken “re” diye okunmayıp “rrrr” olarak seslendirilmektedir. Öğretilen sesler birleştirilerek heceler, kelimeler ve cümleler oluşturulmaktadır. Oyuncak bilgisayarlarda ise ses değil harf öğretilmektedir. Yani “r” harfine tıklandığında “re” diye seslendirilmektedir. Bu durumda sadece harfleri öğrenen çocuk bir kelimeyi okumada güçlük yaşamaktadır. Meselâ “araba” kelimesini gören çocuk bu kelimedeki harfleri “areabea” şeklinde okumaktadır.” Ceylan, bu çocuklar okula başladığında birinci sınıfta öğretmenlerinin uygulayacağı ses yönetimiyle, daha önceden oyuncak bilgisayarlardan öğrendikleri harf yöntemi çeliştiğinin altını çizdi. Bunun da okuma-yazma öğretiminde sorunlara sebep olduğunu kaydetti.



BU TÜR OYUNCAKLAR KONTROL ALTINA ALINMALI

“Ülkemizdeki okuma yazma öğretim programı devlet tarafından belirlenmiştir” diyen Doğan Ceylan, alınması gereken tedbirlerle ilgili şu uyarılarda bulundu: “Dağıtılacak oyuncakların veya diğer eğitim materyallerinin de buna uygun olmasını sağlamak devletin görevi olmalıdır. Dağıtılacak oyuncak bilgisayarların üretici firmaları eğitim sistemimize uygun yazılımlar geliştirmelidirler. Devlet, eğitime yönelik bu tür oyuncakları kontrol altına almalı resmî sistemle çelişen oyuncakların satışına izin vermemelidir.



Yeni Asya Gazetesi


Çocuk Egitimi ve Gelişimi

MollaCami.Com