Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Okula başlayan çocuklarda uyum sorunu olabilir




MEDİCAL Park Samsun Hastanesi Psikologlarından Mustafa Güral, okula yeni başlayan çocuklarda okula uyum sorununun çoğunlukla ailelerin hatalı tutum ve davranışlarından ileri geldiğini söyledi. Güral, ebeveynlerin 15 gün süresince çocuğun okula uyum güçlüğü çektiğini gözlemledikleri takdirde, okulun rehberlik servisinden ya da bir psikologdan mutlaka destek almalarını tavsiye etti.


OKUL FOBİSİ OLAĞAN

Okula yeni başlayan çocukların okul fobisi ve ailelerin, çocuklarına yönelik hatalı davranışları hakkında bilgi veren Psikolog Mustafa Güral, ‘Okul korkusunun aslında olağan bir durum’ olduğuna dikkati çekerek şu bilgileri verdi: “ Çocuk için artık oyun oynamanın dışında başka faktörler devreye girmektedir. Öğretmenler, yeni ve yabancı bir çevre, tek başına var olacağı yeni bir ortam. Dolayısıyla bu kaygılandırabilir, ancak bu duruma karşı da yapılabilecek bazı şeyler var. Örneğin, okula başlayacağı dönemde ona maddî değeri olan şeylerle onu ödüllendirmek yerine ona güven aşılamak, motive etmek daha anlamlı olacaktır. Nasıl mı? Örneğin; ona artık okula gidecek kadar büyüdüğünü, büyümenin ona yakıştığını anlatın. Okul öncesinde onunla okul ile ilgili kaygılarını konuşun ve bunun aslında normal olduğunu anlatın. Olası problemleri nasıl çözeceğini, bunlara dair neler yapılabileceğini anlatabiliriz. Her şeyden önce kendi kaygılarınızla baş etmeye çalışın, çünkü çocuk sizi o sırada daha fazla gözlemleyerek güven almak isteyecektir. Siz ne kadar güven duyarsanız o kadar güven sağlarsınız.” ‘Çocukların ev dışında tek başına var olabilmeyi tecrübe ettiği ilk anın okul deneyimi’ olduğunu belirten Psikolog Mustafa Güral, “Bu yüzden çocuğun ilkokul ve anaokula başladığı ilk anlar çok önemlidir. Hatta bu bazen çocuğun geri kalan hayatına etki edecek kadar ciddî bir mesele olabiliyor. Çocuğunuzun topluma uyum, okul başarısı ve iş hayatında etkisini görebiliyoruz” şeklinde ifade etti.



ÇOCUĞA SINIR KONULMALI

Aile yapısı gereği bazı çocukların geniş aile içinde yetişmek durumunda kaldığını ifade eden Psikolog Güral, “Bunun bir dezavantajı da ebeveynlerin çok başlılığıdır. Çocuk anne baba dışında hatta belki en az anne ve babanın sözünün geçtiği diğer aile fertlerinin idaresi altındadır. Anneanne, babaanne, dede gibi diğer bakıcıların sınır koymaksızın çocuğun ihtiyaçlarını karşılıyor olmaları bazen çocuğa dilediğini yapabileceğini öğretirken bazen de sorunlarla baş etme konusunda yetersiz kalmasına sebep olmaktadır. Çocuğunuza ancak iyi bir lider ve gereği kadar sınır koyarak özgüven aşılayabilir, onun gelişimini doğru tamamlamasını sağlayabilirsiniz” diye konuştu. Samsun / cihan



AŞIRI KORUMACI AİLELER

AŞIRI korumacı ebeveynlerin çocuklarına okulda gerekli olacak yeterli bilgi ve beceriyi aktaramadığını vurgulayan Mustafa Güral, “Ebeveynler bu tavırlarıyla aslında çocuklarına güven aşıladıklarını düşünseler de okul hayatında bu çocuklar çoğunlukla yalnızlık, çaresizlik hisleri eşlik eder. Okula başlayacak olan çocuğun özbakım becerilerini kazanmış ve bunları tek başına yapabileceğine dair özgüveni tam olmalıdır” dedi. Psikolog Mustafa Güral, “Tüm gün TV başında oturması, sürekli oyun konsollarıyla zaman geçirmesi çoğu zaman bakıcılarının işine gelir. Çocuk sessiz, sakin şekilde zaman geçirmektedir, ancak durum hiç de göründüğü kadar masum değildir. Çocuğun sorumluluğu öğreneceği yaşlar okul öncesi dönemden itibaren başlar. Okul da başlı başına sorumluluk ve sorumluluğun getirdiği problemlerle baş etme yeridir. Bu da ancak bir yandan okulda deneyimlerle öğrenilen bir durum olduğu gibi diğer yandan doğru anne-baba tutum ve özellikleri ile desteklenerek sağlanabilir. Çocuklarımızı yaşıtlarının yanında, tabiî ortamında öğrenmesine zemini hazırlayacak olanlar, biz ebeveynleriz” dedi.



Yeni Asya Gazetesi


Çocuk Egitimi ve Gelişimi

MollaCami.Com