Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


AKAID

بسم الله الرحمن الرحىم
قال اهل الحق حقاءق الاشىاء ثابتة؛ و علم بها متحقق خلافاللسوفسطانىة

Biz ancak rahman ve rahim olan Hz. Allahin ismi serifi istianesi ile baslariz.

Akaidin musannifi Omeri Nesefidir. Hicri 461 tarihinde nesefde dogmus, 537 tarihinde Semerkandda vefat etmisdir.
Akaid ilmi kelamdan bahseder.

Ehli hak esyanin hakikatleri sabittir, ve esyanin hakikatlerini bilmek vacibir buyurdu. Muhalefet etmekle muhalefet etti, bu muhalefet sufestaaii icindir.

Ehli hakdan murad ehli sunnettir.Bunlara ehli sunnet vel cemaat denmesinin sebebi, sunnetin zahiri uzerine varid olan seyi isbat ettikleri ve icmai ummete itikad edip muttefik olduklari icindir.

Sufestaiyye miladdan once yasamistir. Sufestaiyye yunancadir.Suf hikmetli ilim manasinadir.Istafi muzehraf yani disi suslu ici bos demekdir.

Ehli hak iki zumredir. Biri mesaiyyun, digeri israkiyyun zumresidir. Mesaiyyun muessirden esere istidlal ederler. Israkiyyun eserden muessire istidlal ederler. 1.ye delili inni, 2.ye delili limmi denir.



( Vakit buldukca devam ederiz insallah)

aslınsa bir vakit bulup yazmaya calıssanız baya ihtiyacımız var da su günlerde

Hz. Allah razı olsun sizlerden
Ellerinize emeklerinize sağlık ...


Sufestaiyye miladdan once yasamistir. Sufestaiyye yunancadir.Suf hikmetli ilim manasinadir.Istafi muzehraf yani disi suslu ici bos demekdir.


sufestaiyye ehli sünnete muhaliftir.

sufestaiyye 3 fırkadır

1. İnadiyye: bunlara göre eşyanın hakikati hariçtede itikattada yoktur. Her şey hayalden ibarettir.

2. İnadiyye: eşyanın hakikati sadece itikatta vardır. mesela bir şeye cevher itikat edersen, cevher olur.

3.La edriyye: bunlara göre mahlukatta hiç bir şeyin vücudu ve ademi vücudu yoktur. ben şekteyim, şekte olduğumada şekteyim derler. Onlara sen insan mısın? diye sorulduğunda, la edri(bilmiyorum) derler.

Hz. üstazımız; fırkalarla tartışma yapılmaz. Çünkü tartışma ilmi olanlarla yapılır. Bunlar ise ilmi inkar edenler. mesela ateş yoktur, derler. Onları ateşe atacaksın ya hakikati itiraf edecekler, ya da yanıp gidecekler, buyurmuşlardır.

Mahlukat için olan ilmin sebebleri üçtür; haberi sadık, havası selime ve akıl.

havası selime beştir; işitmek, görmek, koklamak, tatmak ve dokunmak.

haberi sadık iki kısımdır; haberi mütevatır, haberi rasul.

haberi mütevatır
وَهُوَ الحَبَر الثَّابِتُ عَلى اَلْسِنَةِ قوْمٍ لاَيُتَصَوَّرُ تَوَاطُءُهُمْ على الكِزْبِ

yalan üzerine ittifakları düşünülmeyen bir topluluğun naklettiği haberdir.
ilmi zaruriyi icabettirir.

haberi rasul: mucize ile risaleti sabit olan haberdir.
ilmi istidlali icabettirir.

teşekkürler degerli kardeşim

Akıl: havası selime ve haberi sadık gibi ilim için sebebtir. ilk bakışta tefekküre muhtaç olmadan akıl ile sabit olan bilgidir. ilmi zaruriyi icabettirir.

akıl için dört mertebe vardır

1. aklı heyülan; çocuklarda olan akıldır iyiyi kötüyü anlayamaz.

2. aklı bilmeleke; iyiyi kötüyü anlar

3. aklı bilfiil; suğra ve kübrayı kurmaya muktedirdir

4. aklı bilmustefaat; netice daima aklında hazırdır.

İlham: feyz yolu ile kalbe gelen manadır.

Ehli sünnet vel cemaate göre ilim için sebeb değildir.

ilham üç kısımdır
1. ilhamı enbiya; hem kendisine hem başkasına delildir.

2. ilhamı evliya; sadece kendisine delildir.

3. ilhamı avam; ne kendisine ne de başkasına delil değildir.

İlham ilim ifade etmiş olsa idi herkes kendisine gelen ilhamın sadık, başkasına gelen ilhamın kazib olduğunu iddia ederdi. bu nedenle bir karışıklık meydana gelirdi.

Cüzlerin cemisi ile yani semavat ve içerisindekiler, arz ve üzerindekiler ile âlem hâdistir yani sonradan yaratılmıştır.

Delilimiz 59. beyt;
http://www.mollacami.net/forum/index.php/topic,26349.0.html

Hâdis olması; ağyan ve ağraz olduğu içindir.
Ağyan iki kısımdır; mürekkep olur gayrı mürekkep olur.

Hz. Allah vahid, kadim, hayy, kadir, semiğ, basir, şâi(her şeyi dileyici), mürid(irade edici)dir.

Kadim olduğuna delilimiz 2. beyt;
http://www.mollacami.net/forum/index.php/topic,26267.0.html

----

Hz. Allah araz, cisim, cevher, suretlenmiş, hududlanmış, adetlenmiş, bağzlanıcı, cüzlenici, terekküb edici ve nihayetlenici değildir.

cevhaer olmadığına delilimiz 9. beyt;
http://www.mollacami.net/forum/index.php/topic,26274.0.html

----

Hz. Allah'ın zati ile kaim ve ezeli olan sıfatları vardır. bu sıfatlar;
ilim, kudret, hayat, kuvvet, semiğ, basar, irade, meşie, fiil, tahlik, terzık ve kelamdır.(manaları hepimizce malum ;))

Bu sıfatlar hz. Allah'ın zatının aynıda değildir, gayrıda değildir. delilimiz;
http://www.mollacami.net/forum/index.php/topic,26247.0.html


Akaid

MollaCami.Com