Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


MUHASEBE DENETİMİ VE MALİ ANALİZ

GENEL NOTLAR

İktisadi faaliyet ve olaylarla ilgili iddiaların önceden saptanmış ölçütlere uygunluk derecesini araştırmak ve sonuçları ilgi duyanlara bildirmek amacıyla, tarafsız kanıt toplayan ve bu kanıtları değerlendiren sistematik sürece denetim denir.
 Muhasebe bölümü, geçerli finansal bilgileri karar alıcılara yarayacak biçimde düzenleyerek sunar.
 Finansal karar alıcıların kararlarında mali tablolara güvenebilmeleri için gereken en önemli faktör bağımsız uzmanlar tarafından hazırlanmış bir denetim raporunun olmasıdır.
 Yeterli ve kaliteli denetim kanıtlarının toplanması amacıyla izlenen yollara denetim işlemleri (yordamları) denir.
 Denetçinin toplayacağı denetim kanıtlarının miktarını belirleyen etmenler:
Denetlenen müşterinin durumu, İncelenen hesabın niteliği, İç kontrol sistemlerinin etkinliği, Denetçinin yargısı
 Denetçinin tarafsız ve dürüst davranmalarını öngören standarda Bağımsız davranma denir.
 Maddi doğruluğu saptamaya yönelik denetim işlemleri uygulanmak suretiyle araştırılacaklar:
Alacaklara ilişkin değerlemenin uygun olarak yapıldığının saptanması, Büyük defter nakillerinin doğruluğunun saptanması, Önemli muhasebe politikalarının açıklanmış olduğunun araştırılması, Stokların fiziki olarak var olduklarının saptanması
 Raporlama standartlarına göre, denetçinin bildireceği görüş türleri: Görüş bildirmekten kaçınma, Olumlu görüş bildirme, Olumsuz görüş bildirme, Şartlı görüş bildirme
 Bağımsız dış denetimin aşamaları: Denetim raporunun düzenlenmesi, Denetim faaliyetlerinin planlanması, Denetim programının yürütülmesi
 Denetim sürecinin kapsamı: Müşteri seçimi ve işin alınması, Müşteri işletmeyi tanıma amacıyla faaliyetlerle ilgili bilgi toplama, İşgücü ve zaman planlaması, İç kontrol sisteminin gözden geçirilmesi.
 Denetim faaliyetlerinin son aşaması Bulguların raporlanmasıdır.
 Denetçinin gözetim işlevi: Tamamlanan işin gözden geçirilmesi, Denetim ekibinin üyeleri arasında görüş farklılıklarının çözümlenmesi, Önemli sorunlar hakkında devamlı bilgi elde edilmesi, Yardımcıların yönlendirilmesi ve eğitilmesi
 Hakkında özel olarak bilgi sorulmuş finansal konularda bilgi sahibi üçüncü kişilerin denetçiye doğrudan doğruya verdikleri yazılı cevaplara Doğrulamalar (Teyitler) denir.
 Muhasebe kayıt ortamından elde edilen kanıtlar: Yevmiye defteri, Büyük defter, Yardımcı defterler, Muhasebe el kitabı
 İşletmede kıymet hareketi doğuran her olayın ayrı olarak ele alınıp, kayıtlara doğru olarak geçirilip geçirilmediğinin, değerlemenin doğru olarak yapılıp yapılmadığının ve kapanış hesaplarına uygun bir biçimde yansıtılıp yansıtılmadığının karşılaştırılması suretiyle tek tek incelenmesine Doğrudan denetim denir.

 Denetim çalışma kağıtlarının sağladığı yararlar:
Genel kabul görmüş denetim standartlarına uyumu belirlemek, Uygulanan denetim işlemlerini ve varılan sonuçları belgelemek, Denetim raporunun hazırlanmasına yardımcı olmak, Aynı işletmenin gelecek dönemlerdeki denetimlerinde yol gösterici olmak.
 Bilgi sahibi sorumlu bir kişinin belirli bir olay, durum, hesap veya işlem hakkında imzalayarak verdiği yazılı ifadeye Yazılı bildirim denir.
 İç denetim bölümü, tarafsızlığını ve bağımsızlığını sağlamak için Yönetim kuruluna karşı sorumlu olmalıdır.
 İç kontrol sistemi ortamını etkileyen işletme içi etmenler: Yönetimin önderliği, Organizasyon yapısı, Personel, İç denetim
 Nakit denetiminin temel amacı Nakit tutarının genel kabul görmüş muhasebe ilkelerine uygun olarak kaydedildiğini ve nakdin kontrol altında olduğunu belirlemek
 Alacaklarla ilgili olarak muhasebe bölümünün sorumluluğunda yer alanlar: Müşteri hesapları ile ilgili olarak aylık hesap özetlerinin hazırlanması, Satış yevmiyesinin tutulması, Alacaklar yardımcı hesaplarının tutulması, Alacakların kayıtlardan silinmesi ve müşteri hesaplarına alacak kaydı
 Tahsilata ilişkin iç kontrol kapsamında yer alanlar: Aylık müşteri hesap özetlerinin çıkarılması, Bankada bulunan nakitler üzerindeki muhasebe kontrolü, Aylık banka mutabakatlarının hazırlanması, Kredili satışlardan tahsilat üzerindeki muhasebe kontrolü
 Stoklara ilişkin etkin bir iç kontrol sisteminin gereği olarak yapılacak işlemler:
Satın alma isteğinin, üretim ya da stok kontrol bölümünden gelmesi Satın alma yetkisinin satın alma bölümüne ait olması Her satın alma işlemi için ayrıbir satın alma emri hazırlanması Satın alma bölümünün talep edilen kalitedeki malları en düşük fiyatla almaktan sorumlu olması
 Stoklar içinde yer alanlar: Yarı mamuller, Konsinye verilen mallar, İlk madde ve malzeme, Ticari mallar
 Fiziki inceleme tekniği stokların denetiminde yaygın olarak kullanılır.
 Maddi duran varlıklara yapılan ilavelere ilişkin denetim işlemleri:
Satın alma işleminin işletme politikasına uygun olarak onaylanıp onaylanmadığının araştırılması Varlığın işletmeye girdiğini kanıtlayan belgenin
İncelenmesi Varlıklara yüklenen, taşıma, montaj vb. giderlerin doğrulanması Önemli tutarlardaki alımlarda varlığın fiziki olarak incelenmesi
 Maddi duran varlıklar grubunda yer alanlar: Demirbaşlar, İşletmenin faaliyetlerinde kullanmak üzere kendi inşa ettiği binalar, Taşıtlar, Arsa ve
araziler
 Maddi duran varlıkların denetimine başlamadan önce denetçinin yapacağıilk işlem İç kontrol sisteminin gözden geçirilmesi
 Uzun vadeli borçların denetiminde yapılanlar: Borç sözleşmelerinin tüm koşullarına uyulup uyulmadığını araştırmak Tahakkuk eden faizlerin doğruluğunu araştırmak Borç tutarlarının doğruluğunu araştırmak Borçların finansal tablolarda tam ve açıkça yer alıp almadığını incelemek
 Esas sermayeden ödenmemiş sermaye indirildiğinde ödenmiş sermaye elde edilir

ALINTIDIR

BİLGİNİN DOĞRULUĞU, GÜVENİLİRLİĞİ VE BAĞIMSIZ DENETİM

* Finansal Tabloların Denetimi:
-Amacı: Finansal tabloların denetiminin amacı denetlenen işletmeye ait finansal tabloların, bu işletmenin finansal durumunu dürüst bir şekilde yansıtıp yansıtmadığını araştırmaktır.
-Denetim Ölçütleri: Finansal tabloların denetiminin ölçütü Genel Kabul Görmüş Muhasebe İlkeleridir.
-Bu denetim genelde dış bilgi kullanıcıları için, dış denetçiler tarafından yapılır.

*Uygunluk Denetimi:
-Amacı: Uygunluk denetimin amacı işletmede personel tarafından yapılan işlemlerin kural ve yönetmeliklere uygun olup olmadığını araştırmaktır.
-Denetim Ölçütleri: Uygunluk denetiminin ölçütleri şirket ana sözleşmesinin hükümleri, kanun tüzük ve yönetmelikler, işletmenin üst yönetiminin belirlediği politika ve yöntemler, üçüncü kişilerle yapılan sözleşme hükümleridir.

*Faaliyet Denetimi:
-Amacı: Faaliyet denetiminin amacı bir işletmenin faaliyet yordamlarının ve politikalarının işletmenin herhangi bir bölümünün etkinliğinin ve verimliliğinin değerlendirilmesidir.
-Bu denetim yönetim tarafından bilgi amaçlı olarak iç denetçilere yaptırılır.

*Özel Amaçlı Denetimler:
-Amacı: Özel amaçlı denetimlerin amacı belli bir bilgi kullanıcısı için belli bir konuda yapılan denetimdir. Örneğin vergi denetimi, bankaların kredini vermeden önce işletmelere yaptığı denetimdir.

*Bir finansal bilginin güvenli olabilmesi için bağımsız bir denetimden geçmiş olması gerekir.

*Denetim: Ekonomik eylemler ve olaylar hakkındaki savlar ile oluşturulmuş kriterler arasındaki, bağımsız bir uzman tarafından bu savlarla ilgili kriterlerin nesnel elde edilmesi ve sonuçların iletilmesi sürecine denetim denir.

*Muhasebe bilgilerinin doğruluğunu sağlamak ve finansal tabloları hazırlamak yönetimin görevidir.

*Denetim kavramını oluşturan unsurlar ölçüt, kanıt, bağımsız denetçi ve denetim raporudur.

*Denetimde kanıt toplanmasının amacı denetlenmekte olan bilginin kabul edilen ölçütlere uygunluğunun belirlenmesidir.

*Mali tabloları işletme yönetimi beyan eder.

*İç denetçilerin birinci derecede sorumluluğu işletme yönetimine karşıdır.

*Ölçüt: Denetim yapılabilmesi için önceden belirlenen kriterlere ölçüt denir.

*Ülkemizde bağımsız denetim ile ilgili ilk düzenleme 1987 yılında Sermaye Piyasası Kurulu tarafında hazırlanmıştır.

*Ülkemizde bağımsız dış denetim sadece Yeminli Mali Müşavirler tarafından yapılmaktadır.

*Denetçinin esas sorumluluğu tablolardaki savlar ile ölçütleri karşılaştırarak finansal tabloların doğru ve güvenilir olup olmadığı konusunda görüş oluşturmaktır.

*Bilginin güvenilirliğinin bağımsız bir denetçi tarafından denetlenmesini gerektiren nedenler:
-İşletme sahipleri ve işletme yöneticileri arasındaki çıkar çatışmaları
-İşletmelerin giderek büyümesi ve teknolojik gelişmeler
-İşletmeler arasındaki ilişkilerin, ticari işlemlerin ve bunlara bağlı olarak muhasebe sisteminin giderek karmaşıklaşması
-Küçük parasal hataların yapılması ve işletmelerin bu hataları iletmelerin bu hataları ortaya çıkaracak yordamlara sahip olamaması durumunda hataların kamülatif etkisi
-Teknolojik gelişmeler nedeniyle günümüzde muhasebe işlemleri elektronik ortamda gerçekleştirilmekte, kaydedilmekte, saklanmakta ve kullanıma sunulmaktadır. Bu kağıtsız ortamda bilgilerin tahrip edilmesi, değiştirilmesi ve kaybedilmesinin daha kolay hale gelmesi.
-Tüm bilgi kullanıcılarının bu yapıyı anlayacak uzmanlığa sahip olamamaları
Potansiyel yatırımcılar, satıcılar, kredi kurumları ve sendikalar gibi işletme dışı gruplar ve işletmenin sahipleri dahil hiç kimsenin yöneticiler gibi birinci elden bilgilere sahip olamamaları.

ALINTIDIR


4. Sınıf

MollaCami.Com