Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(28.Hadis) -“Kim namazı içinde bir vacibi yapıp yapmadığında tereddüt ederse, selamdan sonra iki secde yapsın.” (Ebu Davud c. 1 s. 271)


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(29.Hadis) -“Biriniz, namazı içinde kaç rekat kıldığında tereddüt ederse doğruyu araştırsın da onun üzerine namazını tamamlasın.Sonra selam versin daha sonra iki secde yapsın.” (Ebu Davud c. 1. s.268; İbni Mace c. 1. s. 383)


Açıklama:Bu hadis-i şerif, fıhki bir hususa ışık tutmaktadır.Namaz içinde iken kaç rek`at kıldığında tereddüt eden bir kimsenin nasıl hareket etmesi gerektiğine işaret vardır.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(30.Hadis) -“Biriniz namaz içinde kazara abdestini bozacak olursa, hemen burnunu tutup kanıyormuş gibi davransın.Sonra abdest almak üzere dönüp gitsin. (Ebu Davud, c. 1, s.291)


Açıklama:Namaz içinde abdestin bozulması halinde yeni bir abdest alıp kalan rek`atleri tamamlamanın caiz oluşu, bu hadis-i şerif ile sabit bulunmaktadır.Resul-i Ekrem (s.a.v), bu müsaade ile birlikte mahcubiyetin önlenmesi için burnu kanıyormuş gibi davranmayı tavsiyede bulunmuştur.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(31.Hadis) -“Sizden biriniz namaz içinde kazara hava kaçıracak olsa hemen dönüp abdest alsın ve namazını iade etsin.” (Ebu Davud c.1 s. 53)


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(32.Hadis) -“Kadınlarınızı mescidlere varmaktan men etmeyiniz.Evleri onlar için daha hayırlıdır. (Ebu Davud c.1s.155)


Açıklama:Bu hadis-i şerif, kadınların mescidlere gelmelerine müsaade verirken namazlarını evlerinde kılmanın hayırda daha üstün olduğunu açıklamaktadır.Vaaz ve hutbe gibi nasihat dinleme dışında kadınların namazlarını eda için camiye gelmeyip evlerinde kılmaları daha münasiptir.Tesettüre riayet ve cami edeplerine dikkat göstererek mescide gelmelerine ruhsat varsa da azimete uygun olan husus, ibadetlerini evlerinde yapmalarıdır.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(33.Hadis) -“ Aişe (r.a)`dan rivayet olunmuştur: Mü`min kadınlar, Peygamberle beraber sabah namazını kılarlar, sonra mırt (bürgü) leri ile sarınıp örtünerek evlerine dönerlerdi.Onları bir kimse tanıyamazdı.” (Müslim c.2 s. 118)


Açıklama:Bu hadis-i şerif, asr-ı saadetteki kadınların mescide geldiklerini ifade etmekle beraber, onların tesettüre son derece dikkat göstermeleri sebebiyle kimsenin kendilerini tanıyamadığını ortaya koymaktadır.Bu şartlara riayet eden kadınların camiye gelmelerine bir şey denilmese de tesettüre ve cami edeplerine dikkat göstermeyen kadınların sevaptan fazla günah kazanacakları dikkatten uzak tutulmamalıdır.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(34.Hadis) -“ Abdürrahman kızı Amre`den Peygamber (s.a.v)`in zevcesi Hz Aişe (r.a)`nın şöyle dediğini duyduğu rivayet edilmiştir: Şayet Resullullah kadınların neler uydurduklarını görmüş olsaydı, İsrail oğulları kadınlarının mescide gelmekten yasakladığı gibi, kendilerini mescide gelmek den men ederdi.” (Müslim c. 2 s. 34)


Açıklama:Saadet asrında kadınlar gece namazlarında camiye giderlerdi ve mescid edeplerine dikkat gösterirlerdi.Daha sonra bu hususlarda ihmalkarlık başladı.Bunu gören Hz Aişe, ictihadi kanaatini ifade etmişlerdir.Hz Aişe, zamanımız kadınların gerek camiye gidiş ve gelişteki tesettüre riayetsizliklerini, gerekse mabetteki sükuneti ihlal ettiklerini görmüş olsaydı vereceği hüküm ne olurdu?”


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(35.Hadis) -“(Ey kadınlar), sizden biriniz mescitte bulunacağı vakit sakın koku sürünmesin.” (Müslim c. 2, s. 33)


Açıklama:Kadın, evinde koku sürünebilir.Fakat dışarı çıkarken koku kullanması, erkeklerin dikkatini üzerine çekmesine sebep olur.Hele bu hal, camide olursa, ibadet için toplanmış erkeklerin kalbi huzurunun bozulmasına yol açar.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(36.Hadis) -Mü`minlerin annesi Aişe (r.a.)`dan şöyle dediği rivayet olunmuştur: Allah Teala namazı farz kıldığında, hazarda ve seferde, ikişer rekat farz kılmıştır.Medineye hicretten sonra,sefer namazı olduğu gibi bırakılmış; hazar namazları: Akşam namazı, bu ifadenin müstasnası bulunmaktadır.İkişer rekat artırlmıştır.” (Müslim c. 2, s. 142; Buhari c. 1, s. 93)


Açıklama:Bazı kimseler, dört rekatlı namazları, sefer halinde de dört rekat olarak kılmaya devam etmekte ve “Fazla rekatın zararı mı olacak?” demektedirler.Böyle bir davranış birkaç bakımdan yanlıştır:

a-) Seferi iken kılınacak iki rekat ile, dört rekatlı bir namaz, iki rekate indirilmiş olmamakta; ilk defa farz olunduğu şekilde eda edilmektedir.
b-) Bir ibadetin makbul olması, şeri hükümlere uygun olarak eda edilmesine bağlıdır.Bir kimsenin kendiliğinden ilaveler yapması ile değildir.
c-) Seferde itibar, vasıta değil mesafeyedir.90 km veya daha uzak bir yere, ister teyyare ve tren gibi süratli vasıtalardan biri ile isterse yaya olarak veya deve üzerinde gidilsin gene seferi olarak kılmak gerekir.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(37.Hadis) -İbni Abbas (r.a)`dan şöyle dediği rivayet olunmuştur: Allah (c.c), Peygamberimizin dili ile yaptığı açıklama üzerine akşam ve sabahtan gayri namazları hazarda dört, seferde iki; harp sırasındaki korku halinde, bir rekat farz kılmıştır. (Müslim c. 2, s.143)


Açıklama:Harp halinde iken kılınacak bir namazda, cemaatin bir kısmı düşman karşısında müdafaa vaziyeti alır.Diğer kısmı imamın arkasında saf tutar.Bir rekati imam ile birlikte eda ettikten sonra, onlar düşman karşısına gider.Diğerleri gelip imama uyarlar.İmam geri kalan bir rekati, ikinci cemaatle kılar.Selam verdikten sonra, ikinci grup kılmadıkları bir rekati, ikinci cemaatle kılar.Selam verdikten sonra, ikinci grup kılmadıkları bir rekati mesbuk gibi, fatiha ve sureyi okuyarak namazlarını tamamlarlar.Birinci grup, diğer rekati lahık gibi fatiha ve sure okumadan kılarlar.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(38.Hadis) -Enes (r.a)`den rivayet edilmiştir: Resulullah (s.a.v) Medine`de öğle namazını dört rekat olarak kılmış; Zül-huleyfe`de ikindi namazını iki rekat olarak eda etmişti. (Müslim c. 2, s.144)


Açıklama:Peygamberimiz (s.a.v), veda haccına gitmeye karar vermiş ve hareketinden önce Medine-i Münevverede eda ettiği öğle namazını dört rekat kılmıştı.Daha sonra yolculuk başlamış, mikaat mahalli bulunan ve Medineye 7 km. uzaklıkta ki Zül-hleyfe mevkiine vardıklarında ikindi namazını seferi olarak iki rekat kılmıştı.
Sefer mesafesinde (90 km) olan bir yere, yolculuk yapacak bir kimse, oturduğu şehrin evlerini geride bıraktığı zamandan itibaren dört rekatli farzları iki rekat olarak kılmaya başlar.Dönüşte de seferilik aynı yerde son bulunur.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(39.Hadis) -Cuma namazının cemaatle edası, mülk edinilmiş köle, kadın, çocuk ve hastadan gayri hür olan her Müslüman erkek üzerine vacip (farz) olan ilahi bir haktır. (Ebu Davud c. 1, s. 280 )


Açıklama:Cuma namazının bir kimseye vacip olması için, altı şart vardır.Hür olmak, erkek, mukim, sihhatli olmak, gözleri ve ayakları sağlam olmak.Hadis-i şerifte çocuğun Cuma namazının vücubundan müstasna tutulması, çocuğa hiçbir mükellefiyetin yüklenmememiş olmasındandır.
Cuma namazı, şartları kendisinde toplanan kimse üzerinde Allah`ın bir hakkıdır.Bu vazifeyi ifa etmeyen bir kimsenin, dünyada kalbi; ahirette ise yüzü karadır.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi

Namazın Ehemmiyeti Hakkında Kırk Hadis


(40.Hadis) -“Kim üç Cuma namazı kılmayı terk ederse Allah onun kalbi üzerine kasvet ve nifak damgası basar.” (Ebu Davud, c. 1, s.277)


Açıklama:Kalbi üzerine bu damga vurulan kimsenin, kederi ve ruhi bunalımları eksik olmaz.Kararan kalp, hakikatleri göremez ve hakka yönelmez.Bu feci duruma düşmemek için Cuma namazını asla terk etmemelidir.Ne iş, ne aş ne de maaş endişesi kişiye bu korkunç akıbete cüret vermemelidir.


Kaynak:Osmanlı Yayınevi


Kırk Mevzuda Kırk Hadis

MollaCami.Com