Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


“Kalû Bela” ne demektir?

“KALÛ BELA” NE DEMEKTİR?

“Kaalû bela”, evet dediler manasına gelen dini istilahlarımızdandır. Yani Allah-ü Teala’nın, kullarıyla ezelde yaptığı, kulların da bizzat şahitlik ettikleri meclisteki İlahi muahede (sözleşme) hakkında kullanılan bir tabirdir.

Buna Bezm-i ezel, Bezm-i elest, Beli ahdi de denir.

Bezm Farsça bir kelimedir ve sohbet, muhabbet, sevgi, dostluk meclisi manalarınadır.

Cenab-ı Hakk ruhları yarattığı zaman onlara, “Elestü bi Rabbiküm” (Ben sizin Rabbiniz değil miyim?) diye sormuş ve bütün kullar da “Bela” (Evet, sen bizim Rabbimizsin) karşılığını vermişlerdir.

Kuran-ı Kerimde, bu sözleşmenin, kıyamet gününde insanların, “Bizim bundan haberimiz yoktu!” diye bahane ileri sürmelerine mani olmak için yapıldığı bildirilmektedir.

Bahis mevzuu ayetlerin mealleri şöyledir:

“Kıyamet gününde, Biz bundan habersizdik demeyesiniz diye Rabbin adem oğullarından, onların bellerinden zürriyetlerini aldı ve onları kendilerine şahit tuttu da dedi ki: Ben sizin Rabbiniz değil miyim? (Onlar da), Evet (Rabbimiz olduğuna) şahit olduk dediler. Yahut (ne yapalım) daha önce babalarımız Allaha ortak koştu, biz de onlardan sonra gelen bir nesildik, (onun için onların izinden gittik, ahdi) iptal edenlerin yüzünden bizi helak edecek misin? demeyesiniz diye, (Allah, sizin Rabbiniz olduğu hakkında sizleri şahit tutmuştu.)” (S. Araf, 172)

Bu ayette geçen zuhûr kelimesi, “beller” (bel kelimesinin çoğulu) demektir. Bundan kasıt ise, insan menisinin üretildiği yerdir. Buna göre, daha sperm halinde iken insanda, Allah’ı tanıma kabiliyeti vardır. Bu kabiliyet onun nüvesinde mevcuttur. Bu da, bugünkü meşhur tabiriyle, genetik şifreyi ifade eder. Yani her insanda Allah’ı tanıyacak bir istidat mevcuttur. Buna psikolojide din duygusu adı verilmektedir. Zaten hadis-i şerifte de, her çocuğun İslam fıtratı üzere doğduğu beyan olunmuştur. (Müslim, Kader, 25)

Bazı alimler ezelde Allah’a “Evet, sen bizim Rabbimizsin!” cevabını verdikleri halde, dünyada onu inkar edenler hakkında şu izahı yapmışlardır:

“Ezelde, ruhların yaratılmasından sonra kurulan bu İlahi mecliste, bütün ruhlar -Evet- demişlerdir; ancak bir kısmı, samimiyetten uzak, sadece görünüşte bu cevabı vermişlerdir. İşte dünyada inkar edenler bunlardır.”

ALLAHÜAĞLEM


Hayatın İçinden İslam

MollaCami.Com