Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim
Nikah Akdi
Nikahta üç farklı sebep vardır. Biri şerâî sebep, biri aklî sebep, biri de tabii sebeptir. Şerâi Sebep:
âفَنْكِحُواâ (nikâhlanın) emr-i şerifidir. Ve Nebi (Aleyhisselam)âın:
تَنَاكَحُوا، تَكْثُرُوا، فَإِنِّي أُبَاهِي بِكُمُ الْأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
âEvlenin, çoğalın. Zira ben, kıyamet gününde sizin çokluğunuzla iftihar ederimâ
kavl-i şerifidir.Akli Sebep:
Her akıl sahibi, kendi ölümünü düşünüp, ölümünden sonra isminin kalıcı olmasını isteyip, tamamiyle unutulmamayı murad eder. Bu ise, ancak geriye nesil bırakmakla olur. Onun yolu ise nikâhtır. Tabii Sebep:
İnsanın tabiatında evlat sevgisi yerleşmiştir. İki şahit huzurunda nikâh âicabâ ve âkabulâ ile yerine gelmiş olur, yani gerçekleşmiş olur. Taraflardan hangisi önce konuşursa âicabâ olur. Sonra konuşanınki âkabulâ olur.
Nitekim kadının âbeni evlendirâ ve erkeğin ânikâhıma aldımâ ve ânikâhladımâ demesi gibi. Bu sözün bir mecliste söylenmesiyle nikâh sahih ve tamamlanmış olur. Zira hanımın âbeni nikâhına alâ sözü, adamın vekâletine izindir. Ve erkeğin âseni nikâhladımâ sözü, hükmen hem icab, hem kabuldür. Zira bir kimsenin nikâhta, hem koca olması, hem de hanıma vekil olması caizdir. Veli dahi böyledir. Kızın ve erkeğin ikisine de vekil olur. Kız ve erkek çocuk oldukları halde, manalarını bilmeseler de, yine nikâh sahih olur.
İki şahit huzurunda âaldım, verdim, kabul ettim, sahiplendimâ gibi lafızlarla da olur. Eğer erkek âseni nikâhladımâ (dese), kız da âkabul ettimâ dese veyahut erkek âseninle evlendimâ (dese) kız da âkabul ettimâ dese, veyahut kız ânefsimi sana sattımâ(dese) erkek de âkabul ettimâ dese nikah sahih olur. âVerdim-aldımâ demekle de olur.
[RIGHT][Muhibbu-l'Fıkıh-DİNİ MUHAFAZA ETMEDE FIKHIN ÖNEMİ, Ömer IŞIKTEKİN: 94.][/RIGHT]