Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Emsile Kitabi Hakkinda Genel bilgiler

Emsile hakkinda genel bilgileri burdan paylasabilirsek güzel olur..

Emsile arabcanin grameri ve anahtaridir.
Emsilenin musannifi: Cocuklardan ilk iman eden, pef. amcasinin oglu, hulefai rasidinin 4., ve hz. allahin kendisine arslanim diye hitab ettigi hz. ali keremallahu veche dir. اَسَدُ اللهِ غَالِبِ
galib olan allahin arslanidir. Keremallahu veche dua olup allah yuzunu guzel kilsin demektir.Sebebi ise hz. ali efendimiz bir defa bile olsun donup putlara bakmamistir.
الحديث : اَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيُّ بَابُهَا فَمَنْ اَرَادَ اَلْعِلْمَ فَلْيَءْتِ الْبَابَ
Manasi: Ben ilmin medinesiyim, ali ise kapisidir. Ilmi isteyen kapisina muracat etsin.
Burada bir kaide vardirki: Emri gaibin evvelindeki lam, vav - fe - summe den sonra cezm okunur...

فَالْيَءْتِ

kusura bakmayin arapca yazilarini buyultmesini beceremedim.... :-[ :-\


kusura bakmayin arapca yazilarini buyultmesini beceremedim.... :-[ :-\


Ellerinize saglik yaziyi büyütmek icin

[code]



[/code]

kodu icine yazarsaniz arapca harfleri daha güzel olacaktir. size=10pt degilde size=18pt olmasi yeterlidir.

yazi eklerken yukarida renk degistir yaninda yer alan resmine tiklarsaniz ordan düzenleme yapilir..

ellerine sağlık nagehan ;)
çok güzel olmuş başarılar dilerim sana Allah yardımcın olsun Allah yardımcın olsun ;)
hayde bakalım yarınki ders ne olacak ::) ;)

Allah cc razı olsun nagehan kardeşim devamını da bekleriz inşallah...

Emsile mufaale babindan ikinci masdar olub اَفْعِلَةٌ vezninde cemi killetdir ve
مَاثَلَ يُمَاثِلُ مُمَاثَلَةً وَمِثَالً وَمِيثَالً مِثَالٌ مِثَالَانِ اَمْثِلَةٌ olarak tasrif olunur.

Misal lugatta: Benzeticiye ve gavaidi kulliye'yi izah eden kelimelere denir.

Kavaidi kulliye: Kendisinde kul edati bulunan ve her yerde gecerli bir gaidedir.

Misal istilahta: مَاتَغَ يَّرَ صِيغَةُ مُفْرَدِهِ وَ ضَمِيرِهِ لِتَغَيُّرِ الْمَعَانِ

Magnasi: Magnalarin degismesi icin mufredin ve zamirin sigasi degisen seydir.

iyi gidiyosun tuana ;)
Allah yardımcın ve razî olsun inşAllah :)

lmi sarfdan bahs eder.

Ilmi sarfin tagrifi: Ve huve ilmun yugrafu bihi ehvalul kelimetil arabiyyeti min haysul iglali vel idgami.

Magnasi: Iglal ve idgam cihetinden arabi olan kelimelerin halleri kendisi ile bilinen ilimdir.

Ilmi sarfin mevzuú: Huvel kelimetul arabiyyetu min haysul iglali vel idgami.

Magnasi: Iglal ve idgam cihetinden arabca kelimelerdir.

Ilmi sarfin gayesi:Elihtirazu anilhata'i fil iglali vel idgami.

Magnasi: Iglal ve idgamdaki hatadan kacinmaktir.

Kibâri Kelam: Innes sarfe ummul ulumi vennahvu ebuha.

Magnasi: Muhakkak sarf ilimlerin anasi, nahiv ise babasidir.

Emsilei muhtelifenin tagrifi: Mehtelefe siygatu fil maddeti vel heyeti.

Magnasi: Sigasi madde ve hey’ette muhtelif olandir.( nasar, yensuru, nasran...ila ahir gibi )

Emsileí muttaridenin tagrifi: Madderade sigatu fil maddeti vel heyeti.

Magnasi: Sigasi madde ve hey’ette muttehid olandir.( nasara, nasaraa, nasaru....ila ahir gibi )

Madde’den murad: Harf

Hey’ettten murad: Gorunus, sekil

Muttehidden murad: Bir olan

Musannif hazretlerinin nasara ile baslamasinin 3 sebebi vardir.

1- Hazreti ali efendimiz bu. kitabi yazarken hazreti Allah’dan yardim bekledigi icindir.
2- Hazreti ali efendimiz yardim etmesini cok sevdigi ve tavsiye ettigi icin.
3- Emsile kitabi diger kitablari ogrenmeye yardimci olacagi icin.

Merhum ablamiz Hazreti Ustazimiza soruyor:

- Neden musannif kitaba nasara ile basladida, ketebe ile baslamadi?

Hazreti Ustazimiz:
- Cunku yardim etmek yazmakdan daha hayirlidir. buyurmuslardir.

Nasaranin Nunu: Nuru ilahiyeye, Sad’í: Sabri ilahiyeye, Ri’si: Riza’i ilahiyeye delalet eder.

Nasaranin yensuru uzerine tekattum etmesinin 3 sebebi vardir:

1-Mazi gecmise, muzari gelecege delalet eder.Gecmis gelecekten mukaddemdir.
2-Mazi tahkike, muzari teskike delalet eder .Tahkik, teskikden evladir.
3-Mazi mucerreddir. Muzari meziydun fihdir. Mucerred meziydun fihden mukaddemdir.

Fili muzarinin masdar uzerine tekaddum etmesi:

Zira fili muzari bagzi kere masdara amil olur. Amil ise magmulden esrefdir. Veyahut fili muzari fildir. Fil ise amelde muttefegun aleyhdir. Masdar ise istigagda asaleti muhtelefun fihdir. Boyle olunca muttefegun aleyhin muhtelefun fih uzerine takdimi elyakdir.

Allah razı olsun kardeşim. Ellerinize yüreğinize sağlık.

Bazen yazınızda daha kolay okunması için düzeltme yapıyorum, hakkınızı helal edin. Zamanla siz de zaten alışacaksınızdır forumda yazım şekillerine. Şimdilik hoşgörün lütfen :-[

Sevgi ve muhabbetlerimle..

estagfirullah papatya kardesim,
aksine cok memnun olurum, cunku ben duzeltemiyorum ;D
zaten insan hatalarini duzelte duzelte ozgrenmezmi?
bende sizler sayesinde ogrenecegim allahin izniyle.
sizin de yorumlarinizi bilgilerinizden faydaanmak isterim...
sevgiyle kalin vesselam...

amin........
sizin gibi kardeslerim olduktan sonra sirtim yere gelmez.... ;D ;)

Allah razı olsun tuana, bu arada görevin hayırlı olsun. ;)

saolasin kardesim...
dualarinizi beklerim...

Masdarin maglum ve mechulu yoktur. Eger masdar ismi fail magnasina gelirse maglum, ismi meful magnasina gelirse mechul masdardir. Cunki ismi fail maglum, ismi meful mechul fiil gibi amel eder. Mesela: (Zeydun adlun ve adiyfun) gibi, bimagna (Zeydun aadilun ve aadûfun) dur.

Masdarlar musennâ ve mecmug olmaz. Emsiledeki nasran, nasraani, nasraatun hatadir. Sevabi Nasraten, nasrataani, nasraatun dur.

Masdarin ismi fail uzerine tekaddum etmesi:ura masdar mustagun minh, iami fail ise mustagdir. Mustagun minh ise mustagdan mukaddemdir.

Fehuve naasirun deki fe, fe-i tefri iyyrdir.

Fei tefri iyye medhulunun feri olduguna delalet eder. Fe nin duhulunun sebebi:
1- Ismi fail fili muzariden, fili muzari maziden, mazide masdardan mustagdir.Boyle olunca bunlarin kullisi ya bizzat ya bilvasita asildir. Ismi fail ise feridir.
2- Failden fiil sadir oldukdan sonra ismi fail ile vasiflanir. Ozaman fiil asil, ismi fail feridir.

Veya feí atifda mufredi cumle uzerine atif caiz olmadigi icin huce gelmisdir.

Nefi ile nehi arasindaki fark:
1- Nefi birseyin olmadigini haber verir, nehi ise birseyin olmamaini taleb eder. Ozaman nefi ihbari, nehi ise insaidir.
2- Nefi olan la yensuru daki la amil degildir. Nehi olan la yensur daki la amili semaidendir.

Mensarun aslinda 3 vecih idi fakat sigalari ayni oldugu icin bir vezin olmusdur. Hazez zemaan, Hazel mekaan, Hazel fiil. Bunlarin magnalari kelimenin siyak ve sebakindan anlasilir.

Ismi alet eser ile muesser arasinda vasitadir. Mesela: kalem:muesser olan kisi ile eser olan mektub arasinda vasitadir. Ama kalem mifalun vezninde olmadigi icin ismi alet degildir.
Ismi alet ziyade bablarda cemig hurufu muhafaza mumkun olmadigindan ziyade bablardan gelmez. Lazim fiilinde gelmez. Zira her ismi aletin bir eseri vardir, yani her fiil mefule tecavuz ederki lazim fiilde yoktur…

ALLAH razı olsun tuana kardeşim..

devamını bekliyoruz :)


Emsile

MollaCami.Com