Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Sahabe-i kiram’ın hepsi tereddütsüz müctehiddir

SAHABE-İ KİRAM’IN HEPSİ TEREDDÜTSÜZ MÜCTEHİDDİR

Sahabe-i kiram’ın hepsi müctehiddir.
Sekiz muhaddisin (hadis âliminin) bildirdiği hadis-i şerif:
"Ashabım gökteki yıldızlar gibidir. Hangisine uyarsanız hidayete erersiniz."
(Taberani, Beyheki, İbni Asakir, Hatib, Deylemi, Darimi, İ. Münavi, İbni Adiy)

"Ashab-ı kiram'ın her biri müctehid ve mezhep imamıydı."
(Mizan, Hadika)

İbni Hacer-i Mekki Hazretleri buyurdu ki:
Ashab-ı kiramın nail oldukları yüksek şerefe başka hiç kimse kavuşamaz. O şereften birisi, Resulullah’ın mübarek nazarları onlara işlemiş ve hepsine manevi imdat ile yardım etmiştir. Bu özellik, bunlardan başkasında bulunmuyor. Bunların üstünlüklerine, geniş ilimlerine, Resulullah'tan aldıkları hakikat mirasına, sonra gelenlerden hiç biri kavuşamadı. Hepsi adil, salih, veli, âlim ve müctehiddi. Kur'an-ı kerim’de, (Allah Onların hepsinden razıdır) buyruldu. Onlardan birini kusurlu bilmek, bu âyet-i kerimeye inanmamak olur.
(Savaiku’l-Muhrika)

İmam-ı Busayri Hazretleri buyuruyor ki:
"Ashab-ı kiram'ın hepsi de ictihad sahibiydi. Allah-ü teâlâ hepsinden razıydı, onlar da Allah'tan razıydı."
(Kaside-i Hemziye)

İmam-ı Şafii, Risale-i kadime'de, "Ashab-ı kiram ilim, ictihad ve akılca hepimizden üstündür." buyurdu. (Mizan)

"Sahabeyi kötülemek haramdır, çünkü hepsi müctehiddir." (M. Çihar Yâr-i Güzîn)

Sehl bin Abdullah Tüstüri hazretleri buyuruyor ki:
"Sahabe'nin hepsini büyük bilmeyen, Resulullah'a iman etmiş olmaz." (Redd-i revafıd)

İmam-ı Teftazani Hazretleri buyurdu ki:
"Sahabe'ye dil uzatanın sözü, Kur'an ve hadislere uygun değilse, kâfir olur. Uygun ise büyük günaha girer, bid'at sahibi olur." (Şerh-i Akaid)

İmam-ı A'zam, İmam-ı Malik gibi büyük imamlar, Sahabe-i kiram’dan her birinin sözlerini, hareketlerini, işlerini hüccet ve senet olarak almıştır.
Müctehid olmayanın sözleri senet olarak alınmaz.


İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
"Ashab-ı kiram, sohbette, daha ilk günde, öyle şeylere kavuştu ki, sonra gelen en büyük Evliya, en nihayette, ancak, bundan bir parçaya kavuşabildi. İşte bunun içindir ki, Vahşi, Hazret-i Hamza'yı şehit etmişken, Müslüman olunca, bir kerecik sohbetle şereflendiği için, Tâbiin'in en üstünü olan Veysel Karani'den daha üstün oldu, çünkü sohbetin fazileti, bütün faziletlerin ve kemâllerin üstündedir." (Mektubat)

"Ashabım, cin ve insanların hepsinden daha üstündür." Hadis, Bezzar

"Ashabımdan herhangi birine uyan, Allahü teâlânın sevgisine kavuşur." Hadis, Beyheki

"İnsanların en hayırlısı, asrımdaki Müslümanlar (yani Ashab-ı kiram)dır." Hadis, Buhari


Ehl-i Sünnet Akaidi

MollaCami.Com