Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Bağlmlılık yapan ilaçları kullanmak uygun mu?

Anti depresnlar gibi birtakım
ilaçlar bağımlılık yapıyor.belli bir süre için bile olsa doktor gözetimin de kullunmanın mahsuru var mıdır?

bu soruyu isterseniz sağlıkla ilgili bölümde yer verebilirsiniz
en doğru cevabı ordaki doktorumuz verir zannımca...

iyi ama arkadaşlar ben bunun fıkhi durumuunu merak ediyorum.o tür ilaçlar belki tedavi için kullanılabilir.nitekim birtakım sarhoşluk verici maddelerde tavsiye edilebiliyor. ama kulaanılması uygun mu?bağımlılık yapan ilaçlar tekrar ediyorum :-\

hımm ..çok özür dilerim kardeşim ben sağlık açısından sordun zannetim..
bilen kardeşlerimiz mutlaka yanıtlıyacaklardır...

Bu bahsettiğiniz ilaçlar genelde pisikolojik tedavi ilaçları sanırım, eğer öyleyse bildiğim kadarıyla şunu söyleyebilirim.Pisikolojik rahatsızlıklar manevi eksikliklerden kaynaklanır, bu tip rahatsızlıkların tek ilacı kuran'dır.Hem amel yönünden hem okuyarak tedavi yönünde eşsiz bir ilaçtır kuran.Kuranın tedavi edebileceği hiçbir rahatsızlığı da ilaçlar tedavi edemez malesef.Bu bahsettiğiniz ilaçlar diğer rahatsızlıklar içinse işte bunun cevabını bilmiyorum ama isterseniz araştırabilirim. ;)



bilen kardeşlerimiz mutlaka yanıtlıyacaklardır...

Bagimlilik yapan ilaclar kullanilmaz diye hic bir yerde okumadim. Sagliga zarar veren seyler haramdir bildigimiz gibi. O ilaclarda sagliga zarar verecek ise haram olur. Sanirim bir kimse uygun olup olmadigini arastirip sonra kullanacak durumda ise zaterlerini n o ilaclara ihtiyaci fazla yok demekdir.Cunku depresyon ilaclarina ihtiyac hisseden tanidiklarim onlarsiz yasamayacagini dusunup, bu durumda arastirma bile yapacak durumda degildir. Gerci belkide bu bagimlilig getirdigi noktadir. Bilemiyorum.
Yalniz elbette kullanilmamasinda cok fayda var. Asil sebebi arastirmak lazm.Beni bu hale getiren ney diye dusunmek lazim.Su bu gibi sebepler sadece bahane. Asil sebep manevi vucudumuz olan ruhun gidasini tam alamamasi.Tam gidalanamyincada tabiiki rahatsizlanir.
Hz. Allahin emirlerini hakki ile yerine getiren depresyona girmez. Ormegin Mevlam dunya islerine uzulmememizi tasalanmamizi emrediyor.Tevekkulu, sabri emrediyor. Bu emirlerini yerine getiren bir kimse nasil depresyona girer?

Güzel tavsiyeler vermişsiniz. Manevi reçete muhakkak lazım. Bunu bilen biliyor, ya bilmeyen!

Kardeşim bilmeden yaşayan, ya da neyi yaşadığını bilmeyen bir sürü insan var. İslami bilgisine baksan bir köyü

doyurur,ama zahirden batına sirayet yok.

Müslüman depresyona girmez. Ama sorulduğuna göre giren birileri var. Ben geçip "Ey falanca dini seviyeni

sorgula, müslüman depresyona girmez" mi demeliyim? Sorduğuna göre en azından bir şeylerin korkusunu yaşıyor.

Ben buna bakarım. Fıkhi açıdan bir sakıncası yok mudur? Verilen cevaplardan bunu mu sonuç çıkarmalıyım?
??? :-\

HARAMLARLA TEDAVİ EDİLMENİN HÜKMÜ


Bu mesele, âlimler arasında ihtilaf konusudur. İhtilaflara değinmeden ön­ce, bu konu ile ilgili hadis-i şeritleri ve sahabe sözlerini özetlemeye çalışa­lım:


1. Haramların Tedavi Vasıtası Olamayacağını Beyan Eden Hadisler:


a. Ebu Derda, diyor ki: Resulullah (sav) şöyle buyurdu:

"Şüphesiz ki Allah, hastalığı ve ilacı göndermiş, her hastalık için bir ilaç yaratmıştır. Sizler tedavi olun. Fakat haram bir şeyle tedavi olmayın.”[1]

b. Ümmü Seleme diyor ki: Kızım hasta oldu. Ona bir kabın İçinde şıra yap­tım. Resulullah içeri girdi, şıra kaynıyordu. "Bu nedir?" diye sordu. "Kızım hasta oldu. Onun için şıra yaptım" dedim. Bunun üzerine Resulullah şöyle buyurdu: "Şüphesiz ki Allah (azze ve celle) sizin şifanızı haramlarda kılmadı.”[2]

c. Abdullah bin Mes'ud'un sarhoş eden şeyler hakkında şöyle dediği ri­vayet edilmektedir: "Şüphesiz ki Allah, şifanızı size haram kıldığı şeylerde yaratmamiştır."[3]


2. İçki ile Tedavi Edilemeyeceğini Beyan Eden Hadisler:


Tank bin Suveyd'den rivayet ediliyor ki: "Kendisi Rasulullalıtan içkiyi sor­muş, Resulullah da ona içkiyi yasaklamış veya onu yapmasını çirkin görmüş­tür. Bunun üzerine Tarık: "Ben bunu ilaç için yapıyorum" demiş. Resulullah ona: "Şüphesizki içki ilaç değil, bilakis hastalıktır" cevabını vermiştir.[4]

Diğer bir rivayette Tarık'ın şöyle dediği nakledilmektedir:

"Dedim ki: Ey Allah'ın Rasulü! Bizim arazimizde üzümler var. Biz onları sıkıp (sarhoş edici) suyunu içiyoruz." Resulullah: "Hayır olmaz" dedi. Rasu-lullah'a tekrar sordum, "Biz üzüm suları ile hastalan tedaviye çalışıyoruz" de­dim. Resulullah şu cevabı verdi: "Şüphesiz ki bu şifa değil, bilakis hastalık­tır.”[5]


Mezheplere Göre Haramlarla Tedavinin Hükmü


1. Hanefi Mezhebine Göre:


içki dahil, bütün haramlarla zaruret halinde te­davi edilebilir.

Bu mezhebe göre, güvenilir, müslüman bir hekimin, belli bir hasta için. "Bunun haramdan başka ilacı yoktur" demesi halinde hasta zaruret halinde bulunduğu için o haram şey içki dahi olsa ilaç olarak kullanılabilir.

Zira Allah Teala bir kısım haramları zikrettikten sonra; "... Bir kimse mec­bur kalır, zaruret haddini aşmadan ve başkalarının hakkına tecavüz etme­den bunlardan yerse, ona günah yoktur"[6] buyurmaktadır. Âyet genel hüküm ifade etmektedir. Bu mezhebin alimlerine göre, haramların ve özel­likle içkinin şifa olmadıklarını ve bunlarla tedavi edilemeyeceğini beyan eden hadis-i şerifler, zaruret hali dışındaki normal halleri bildirmektedir. Zaruret olmadıkça haramların ilaç olarak kullanılmaları caiz değildir.[7]


2. Şafii Mezhebinde İki Görüş Zikredilmektedir:


a. Tercih edilen görüşe göre içki dışındaki bütün haramlarla, hatta sıvı olmayan uyuşturucu maddelerle tedavi olmak caizdir. Bu görüşe göre haram­lardan şifa olmadığını beyan eden hadisler, özellikle içkiyi kastetmektedir. Nitekim, içkinin şifa vasıtası olmadığını açıkça bildiren hadis-i şerifler buna delildir.

b. Tercih edilmeyen ikinci görüşe göre ise, içki dahil, bütün haramlarla tedavi edilmesi caizdir. Yeter ki içki sarhoş edecek kadar içilmesin ve haram­ların yerini tutacak helal bir ilaç bulunmasın. Yani zaruret hali gerçekleşmiş olsun.

Her iki görüşe göre de içkiyi ilaç olarak kullanana içki cezası uygulanmaz. Zira ikinci görüşe göre zaten kullanılması mubahtır. Birinci görüşe göre ise konu ihtilaflı olduğu için, ortada şüphe bulunmaktadır. Şüpheli durumlarda cezalar düşürülür.[8]


3. Hanbeli Mezhebine Göre:


içki dahil, hiçbir haramla tedavi yapılmaz. Zi­ra hadis-i şerifler, bunu beyan etmişlerdir. Bu mezhebe göre az önce zikre­dilen hadis-i şerifler, kayıtsız ve şartsız kabul edilmekte ve bütün haramla­rın ilaç olamayacağı beyan edilmektedir.

Bu mezhebe göre, içkiyi ilaç olarak kullanana içki cezası uygulanır.[9]


4. Maliki Mezhebine Göre:


içki dahil, haramlar ilaç olarak kullanılamaz­lar. Ancak leş gibi şeyler yakılıp şekli değiştikten sonra ilaç olarak kullanı-labilinir.

Ancak İmam Malik, ölmüş hayvanların kemiklerinden yapılan ve "mertek" diye adlandırılan ilaçların yaralar üzerine sürülmesi halinde ilaç yıkanmadan namazın kılınmaya cağını söylemiştir.

Bu konuda Kurtubi şöyle diyor: "Bazıları hadis-i şeriflere dayanarak, hiçbir haramla tedavi edilemeyeceğini söylemektedir. Fakat zaruret hali bu­nun dışında sayılmalıdır. Zira zehiri içmek caiz değildir. Halbuki bunu ilaç olarak kullanmak caizdir."[10]

Sorunuzu soralı baya zaman geçmiş inşallah kafanızdaki soru işareti kalkar ve umarım okursunuz.Söz konusu sıhhat olunca alimlerimiz daha esnek davranıyorlar.mesela bazı şuruplarda etil alkol olduğu halde çok güvenilir bir hocamız 'Eğer onun yerini alacak başka ilaç yoksa şurup kullanılır varsa kullanılmaz' demişti. Aktarcı kardeşimizin dediği gibi elbetteki kur'an şifadır lakin güvenilir bir doktorun söylediklerini uygulamakta gereklidir.Doktorunuz güvenilirse uymakta fayda var derim

eşim psikologun verdigi hapları kullandıgında,kesinlikle dışarı çıkmıyoruz.çünki ne yaptıgını ne ettigini bilmiyo daha sonra hatırlamıyor bile.benm yanmdayken kullanmıyor.işteyken mecbur kullanıyo.kimsenn kalbini kırmıyayım diye, alıyo.adeta sarhoş gibi yapıyo ilaçlarda.

Allah eşinize acil şifalar versin.Muhakkak zorlukları vardır ancak bazı şeyler gerekli olunca insan sonuçlarına katlanmak zorunda kalıyor.Çok hayır varsa az şerden kaçmamak lazım diye düşünüyorum.Eşinizin rahatsızlığı ne bilmiyorum ama imkanınız varsa yasin süresini bir kağıda yazın ve suya koyun o suyun hepsini de eşiniz içsin çünkü ef.(s.a.v) 'onda bin deva vardır bin nur vardır'diye buyuruyor...Şifa Allahtan


Dini Sorular ve Cevaplar

MollaCami.Com