Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


s.o.r.u???

Diş dolgusu yaptıran bir kişi abdest alırken ve ardından namaz kılarken başka bir mezhebi (Hanefi mezhebi dışında) taklit etmesi gerekir mi? Eğer gerekirse hangi mezhebi ve ne şekilde uygulamalıdır? (Birkaç kaynaktan araştırdım ama farklı beyanlarla karşılaştım) Bu konuda malumat sahibi olan kardeşlerimizin yardımlarını bekliyorum.

selamünaleyküm
bu ve buna benzer sorulara verilebilecek cevabın ,
ALLAH RASULÜ MUHAMMED MUSTAFA (s.a.v) in veda hutbesinden olabileceğini düşündüm..!!!

"Ey mü'minler!

"Size iki emanet burakiyorum, onlara sarilip uydukca yolunuzu hic sasirmazsiniz. O emanetler, Allah'in kitabi

Kur-ân-i Kerim ve Peygamberin (a.s.m) sünnetidir.

....acizane fikrimdir saygılarımla...


selamünaleyküm
bu ve buna benzer sorulara verilebilecek cevabın ,
ALLAH RASULÜ MUHAMMED MUSTAFA (s.a.v) in veda hutbesinden olabileceğini düşündüm..!!!

"Ey mü'minler!

"Size iki emanet burakiyorum, onlara sarilip uydukca yolunuzu hic sasirmazsiniz. O emanetler, Allah'in kitabi

Kur-ân-i Kerim ve Peygamberin (a.s.m) sünnetidir.

....acizane fikrimdir saygılarımla...


Fikrinize sonuna kadar ben de katılıyorum kardeşim. Ama kusuruma bakmazsanız bu konuda sizden biraz daha ayrıntılı bir açıklama istiyebilir miyim?

sağlık için yapıldığı için zaten bunun bir mahsuru yok.yani abdest alırken bi sorun olmaz.başka mezhepleri taklit etmeye gerek yok yani.

Ah gözyaşı kardeş bu konu hakkında ağzımı bi açsam kıyamet kopar.Ama şöyle diyim: lütfen herkes kendi bildiğini söylesin kimseyle tartışmaya girmek istemiyorum.Ben diyorumki dolgu caiz değildir, dolgu yaptıran kimse cünüp gezer.Ağzımda üç dolgu vardı, güvenilir kaynaklardan ve eserlerden haram olduğunu duyunca üçünü de çektirdim.Kimya mühendisi bir arkadaşım tam dokuz dişini çektirdi,ee biz de kusura bakmayın ama salak değiliz, boş yere çektirir miyiz?Edindiğimiz bilgilere kalbimiz mutmain oldu.Karar sana kalmış, bugün herkes caiz görüyor ama:dişin içi oyulduğu zaman aynı dışı hükmündedir, nasılki dişin dış yüzeyi kaplanıyorsa bu da iç yüzeyinin kaplanması olayıdır.Kaplama da zaten caiz değildir.Hem mezhep değiştirme diye bişey yoktur, çocuk oyuncağımı bu...


Ah gözyaşı kardeş bu konu hakkında ağzımı bi açsam kıyamet kopar.Ama şöyle diyim: lütfen herkes kendi bildiğini söylesin kimseyle tartışmaya girmek istemiyorum.Ben diyorumki dolgu caiz değildir, dolgu yaptıran kimse cünüp gezer.Ağzımda üç dolgu vardı, güvenilir kaynaklardan ve eserlerden haram olduğunu duyunca üçünü de çektirdim.Kimya mühendisi bir arkadaşım tam dokuz dişini çektirdi,ee biz de kusura bakmayın ama salak değiliz, boş yere çektirir miyiz?Edindiğimiz bilgilere kalbimiz mutmain oldu.Karar sana kalmış, bugün herkes caiz görüyor ama:dişin içi oyulduğu zaman aynı dışı hükmündedir, nasılki dişin dış yüzeyi kaplanıyorsa bu da iç yüzeyinin kaplanması olayıdır.Kaplama da zaten caiz değildir.Hem mezhep değiştirme diye bişey yoktur, çocuk oyuncağımı bu...




tartışmak için değil ;

"Gusül Abdesti ve Kaplama Diş Mes'elesi

Bazı kimselerin, kaplama veya dolgu dişi olanların gusüllerinin câiz olmadığını ve böylelerinin cünüplükten kurtulamayacaklarını söylediklerine şâhit oluyoruz.

Hanefî mezhebine göre, gusülde ağız ve burun, bedenin dış kısmı kabul edildiğinden yıkanması farzdır. Şâfiî mezhebine göre ise sünnettir.

Gusledecek kimsenin ağzındaki dişler kaplatılmış veya doldurtulmuşsa kaplanan ve doldurulan dişin, kaplama ve dolgunun dışının yıkanmasıyla gusül tamam olur. Ancak dişler sâbit değil de çıkarılabilecek şekilde ise, çıkarılması icap eder.

Bu husus; yara ve sargı üzerine meshin câiz olduğu gibidir. Yaranın üzerindeki sargıyı söküp, altını yıkamak mecburiyeti olmadığı gibi, diş için de hüküm aynıdır.

Kezâ abdestte yüzü yıkamak farz olduğu halde, sakalı sık olan kimsenin sâdece sakalının üzerini yıkamasının kâfi geldiği ve sakalının diplerini yıkamak mecburiyeti olmadığı gibi, kaplanmış dişi söküp veya söktürüp altını yıkamak icap etmez. Kaldı ki, dişte zarûret de vardır.

Diş Doldurtma Mes'elesi

Dişinin birazı çürümüş veya kırılmış olan kimsenin dişini doldurtması veya kaplatması câizdir. Ancak, zarûretsiz, süs olsun diye keyfî şekilde yapmak câiz değildir.

Hanefî mezhebi müctehidlerinden İmam Muhammed Rahimehullah'a göre sallanan dişleri altın tel ile bağlatmak, düşen ve çıkarılan diş yerine altın diş takmak câizdir. İmâm-ı Âzam Ebû Hanife'ye göre ise altın ile kaplatmak câiz değil, gümüş ile caizdir. İmam Ebû Yusuf da (bir rivâyette) İmam Muhammed gibi buyurmuştur. Altın ile kaplamada İmam Muhammed'in ictihadiyle amel edilebilir. Âlimler imameyn'in (İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed'in) ictihadı üzerine fetvâ vermişlerdir.

Ayrıca Osmanlı ulemasından, Şeyhulislam Uryanizâde, diş doldurmak için ve Şeyhulislam Mûsâ Kâzım Efendi de, altın diş takmak için fetva vermişlerdir.

İslâm dininde, kolaylık yapacağız diye, şerîatin cevâz vermediği bir hususa, elbette caizdir denilemez. Fakat caiz olan bir mesele için de, câiz değildir denilerek zorluk çıkarılamaz."
Muhtasar İlmihal-Hasan Arıkan

Lütfen olayları tartışmaya sürüklemeyin.Sadece kendi fikrinizi beyan edin.


Ah gözyaşı kardeş bu konu hakkında ağzımı bi açsam kıyamet kopar.Ama şöyle diyim: lütfen herkes kendi bildiğini söylesin kimseyle tartışmaya girmek istemiyorum.Ben diyorumki dolgu caiz değildir, dolgu yaptıran kimse cünüp gezer.Ağzımda üç dolgu vardı, güvenilir kaynaklardan ve eserlerden haram olduğunu duyunca üçünü de çektirdim.Kimya mühendisi bir arkadaşım tam dokuz dişini çektirdi,ee biz de kusura bakmayın ama salak değiliz, boş yere çektirir miyiz?Edindiğimiz bilgilere kalbimiz mutmain oldu.Karar sana kalmış, bugün herkes caiz görüyor ama:dişin içi oyulduğu zaman aynı dışı hükmündedir, nasılki dişin dış yüzeyi kaplanıyorsa bu da iç yüzeyinin kaplanması olayıdır.Kaplama da zaten caiz değildir.Hem mezhep değiştirme diye bişey yoktur, çocuk oyuncağımı bu...


Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim yenice kardeşim. Kaynağınızın ismini de verirseniz bizlerde faideleniriz inşallah. Peki dolgu yerine diş sağlığımızı muhafaza etmek için bildiğiniz başka bir yöntem var mı? Ayrıca yenice kardeşim kimsenin mezhep değiştirdiği yok ve sırf rahat olmak için ya da kendimiz istediğimiz için de uygulamıyoruz. Lütfen yanlış anlaşılmayalım. İnsanın zaruret halinde diğer bir mezhebe sadece o zaruret için uyabilceğini söylemişti büyüklerimiz bize. Niyetim sizi incitmek değildi. Soruma cevap vererek yardımcı olmaya çalıştığınız için de Allah celle celaluhu sizden razı olsun.Konunun tartışma ortamına sürüklenmesini kesinlikle istemem. Böyle birşey söz konusu olduğunda yönetici kardeşlerimize konunun silinmesi için ilk ricayı ben gönderirim. Emin olun..

janwes kardeşim size de teşekkür ederim ben de sizin yararlandığınız kaynaktan yararlanmıştım. Ayrıca aklıkıt ve pazarbaşı kardeşlerimizin söylediklerini de okumuştum. İşte bu yüzden kafam çok karışmıştı ve gerçekten yardıma ihtiyacım var.

Allah razı olsun janwes kardeş olaya tam güvenilir bi kaynaktan cevap getirdiğin için zaten bende bu kaynaktan ilham alarak cevap yazmıştım herkes kendi kafasından yazmasın diyenlere cevap oldu bu saolasın

Günümüz çevirilerinde zaten dolgu diye bulmamız zor ama kaplama çok kolay bulunur, şu an o kitap kitaplığımda yok, birisine vermiştim okuması için, kitap elime geçer geçmez inşallah size hangi kitap olduğunu kesin olarak bildiririm.Allaha Emanet Olun.

Selam yenice kardeş.bu kaynaklar nelerdir ?Dişlerini söktürecek kadar.
Allah rasulu kolaylaştırın zorlaştırmayın diyor.Senin çektirme meselesi zorlaştırmaya giriyor gibi.
Diş dolgu ile kurtulacaksa niye ondan faydalanmayalım ne gibi bir sakınca olur?
Dişi çektirip sağlığımızı tehlikeyemi atalım?

"Kendi fikrini belirt" diye diye ne fikirler türedi... Sahih kaynak dediği hangisi oluyor acaba, şeyhinin tavsiye ettiği mi?

Çarşıda, otobüste, bir toplantıda sık sık karşılaştığımız mevzu... Buyur namaza gidelim, dersiniz işi vardır; fıkhi bir mesele açıldığında ondan bilgini yoktur. "Bence böyle olmalı" diye diye bildiklerini de unutturuyorlar insana..

janwes kardeşimize teşekkür ediyoruz.

Çok şey yazmıştım ama hepsini sildim. :-X




tartışmak için değil ;

"Gusül Abdesti ve Kaplama Diş Mes'elesi

Bazı kimselerin, kaplama veya dolgu dişi olanların gusüllerinin câiz olmadığını ve böylelerinin cünüplükten kurtulamayacaklarını söylediklerine şâhit oluyoruz.

Hanefî mezhebine göre, gusülde ağız ve burun, bedenin dış kısmı kabul edildiğinden yıkanması farzdır. Şâfiî mezhebine göre ise sünnettir.

Gusledecek kimsenin ağzındaki dişler kaplatılmış veya doldurtulmuşsa kaplanan ve doldurulan dişin, kaplama ve dolgunun dışının yıkanmasıyla gusül tamam olur. Ancak dişler sâbit değil de çıkarılabilecek şekilde ise, çıkarılması icap eder.

Bu husus; yara ve sargı üzerine meshin câiz olduğu gibidir. Yaranın üzerindeki sargıyı söküp, altını yıkamak mecburiyeti olmadığı gibi, diş için de hüküm aynıdır.

Kezâ abdestte yüzü yıkamak farz olduğu halde, sakalı sık olan kimsenin sâdece sakalının üzerini yıkamasının kâfi geldiği ve sakalının diplerini yıkamak mecburiyeti olmadığı gibi, kaplanmış dişi söküp veya söktürüp altını yıkamak icap etmez. Kaldı ki, dişte zarûret de vardır.

Diş Doldurtma Mes'elesi

Dişinin birazı çürümüş veya kırılmış olan kimsenin dişini doldurtması veya kaplatması câizdir. Ancak, zarûretsiz, süs olsun diye keyfî şekilde yapmak câiz değildir.

Hanefî mezhebi müctehidlerinden İmam Muhammed Rahimehullah'a göre sallanan dişleri altın tel ile bağlatmak, düşen ve çıkarılan diş yerine altın diş takmak câizdir. İmâm-ı Âzam Ebû Hanife'ye göre ise altın ile kaplatmak câiz değil, gümüş ile caizdir. İmam Ebû Yusuf da (bir rivâyette) İmam Muhammed gibi buyurmuştur. Altın ile kaplamada İmam Muhammed'in ictihadiyle amel edilebilir. Âlimler imameyn'in (İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed'in) ictihadı üzerine fetvâ vermişlerdir.

Ayrıca Osmanlı ulemasından, Şeyhulislam Uryanizâde, diş doldurmak için ve Şeyhulislam Mûsâ Kâzım Efendi de, altın diş takmak için fetva vermişlerdir.

İslâm dininde, kolaylık yapacağız diye, şerîatin cevâz vermediği bir hususa, elbette caizdir denilemez. Fakat caiz olan bir mesele için de, câiz değildir denilerek zorluk çıkarılamaz."
Muhtasar İlmihal-Hasan Arıkan



janwes kardeş ALLAH razı olsun değerli bilgileriniz ve kaynağınız için..

Yani janwes kardeşimizin yaptığı açıklamalar doğrultusunda hareket etmemiz gerekiyor. Öyle değil mi? ::)

Evet "gözyaşı" kardeşim. janwes kardeşimizin yazdığına göre hareket edeceğiz, dolgu yaptırmak herhangi bir sorun teşkil etmiyor.


Dini Sorular ve Cevaplar

MollaCami.Com