Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


-top sakal bırakmak caiz mi?-

TOP SAKAL BIRAKMAK DİNEN SAKINCALIMIDIR-

Top sakal bırakmak konusunda objektif olarak baktığımızda, dini bir yasaklama yoktur gibi görünmektedir.
Fakat top sakal Resulullah'ın a.s. sakal sünnetinden sayılmaz, Peygamberimiz'in a.s.sünneti diye düşünülerek bırakıldığında ise,bid’at olur. Çünkü Peygamberimiz'in a.s. sakal sünnetinde böyle bir uygulaması söz konusu değildir.
Efendimiz'in hayatına baktığımızda çok küçük denebilecek hal ve hareketlerde bile başkalarına benzemekten müslümanları yasakladığını biliyoruz. (Ebu Davud, Libas 4; Müsned, II/50; Tirmizi, İsti'zan 7)
(Müşriklere benzemeyin, bıyığınızı kısaltın, sakalınızı bırakın.) [Nesai]
Hadis-i şerif ve fıkıh kitapları sakal bırakmanın sünnet olduğunu bildirirken, vacip veya İbni Teymiye gibi farz diyen, sünnete ve cumhuru ulemaya karşı gelmiş olur. Kâfirlere veya kadınlara benzemek için sakalı bir tutamdan kısa yapmak veya kazımak haramdır. Benzemek niyeti olmayıp, memleketin âdetine uymak için olursa, mekruh olur. Kısa sakala sünnet demek bid’at olur. Sünnete önemsemeyip, yehudi ve gayri müslimlerin bıraktığı gibi top sakal bırakıpta sünnet sakalı alay ederek sünnet sakal bıraktım derse, kâfir olur. Sünneti bir özür ile terk etmek caizdir. Peygamber efendimiz papaz ayakkabısı giymiştir. (Redd-ül Muhtar, Mevâhib)
Âdet olduğu için de olsa, top sakal, keçi sakalı ve kirli sakal tabir edilen sakal biçimleri mekruh olur. Hele sünnet diye bırakılırsa bid’at ve haram olur.
ALLAH cc, Kuran-ı Kerimde bizlere şöyle sesleniyor: Ey iman edenler müminleri bırakıp da kafirleri dost edinmeyin. (Nisa/144)

Hz. Muhammed (s.a.v) Kim bu kavme benzemeye çalışırsa ondandır" (Ahmed b. Hanbel, Müsned, Beyrut 1985,II, 50) buyurmuştur. Binaenaleyh, inananlar için bir bütün halinde yaşanması gerekli olan İslâm dininin tatbik edilmesi istenen ana prensiplerinden biri de ferdî, ailevî ve sosyal hayatın her bir safhasında batıl din ve ideoloji mensuplarına benzemek (teşebbüh)den sakınmaktadır.

Müslümanın kendi inançlarına ters düşenlere benzemesi dünyada şahsiyet zafiyetine, düştükçe kendisine ve değerlerine yabancılaşmaya ve karşıt güçlere uşak olmaya sevkedecek; ahirette ise azaba yol açacaktır. Bunun için Müslümanın islâmı öğrenmesi, bid'atlerden kaçınması, haramlardan uzaklaşması, batılperestlerle içli-dışlı olmaktan uzak durması gerekmektedir
Mısır tarih boyunca ihtişam ve sefaletin kol kola gezdiği bir coğrafyadır. Firavunlar halkla aralarındaki farkı ortaya koymak için, sınıf farklarını daha da belirginleştirmek için bir takım statü sembollerine ihtiyaç duydular. Bu statü sembollerinden bir tanesi de top sakal bırakmaktır. Bu halleriyle kendilerini sıradan halk yığınlarından ayıracaklardı.
İmam Birgivî’ye ait Burhan-ul Muttakin adlı eserden tarihte ilk defa top sakal bırakma âdetinin Firavunlara ait olduğunu öğreniyoruz. Mısır medeniyetini keşfeden batı aydınlarının onlardan bu âdeti aldıkları da kuvvetli bir kanaat olarak önümüzde duruyor.
Bu gün Yahudi ve Hıristiyan kültüründe kendine yer bulan bu adet sadece şekil olarak değil muhteva olarak da etkisini kuvvetli bir biçimde gösteriyor. Firavun misali insanlara tepeden bakan Yahudi ve Hıristiyan elitleri, aydınları sadece top sakalı değil top sakalın ifade ettiği manayı da hayatlarına taşımış durumdadır.
Aslında içindeki Firavunu dışarı taşımak isteyen modern insan çenesinde anlamsız bir şekilde kıl bırakmaktadır. Unutmayalım ki kalıbı Firavuna benzeyenlerin zamanla kalbi de firavuna benzeyecektir. Ve yine unutmayalım ki; top sakal bırakmak bir Firavun âdetidir.
Saygılarımla fahrettin TIRINK…

ya simdi bagzilarina yakisiyo ama yakisana birakmak caiz dermisim :) neyse bu bi sakaydi....

Müslümana ait olmayan bir şeyi Müslümana yakıştırmak veyahut Müslümana ait olan bir şeyi Müslümana yakıştırmamak insanı tehlikeye götürür. Sünnet gereği sakal veya ehl-i sünnet alameti olan bıyık bırakmış bir Müslümana "Sana hiç yakışmamış, sana yakışmıyor vs" sözler; ya da top sakal gibi Müslümana ait olmayan biçimde şekilden şekile girmiş kimselere "çok yakışmış" ifadesini kullanmak mukaddesata hürmetsizlikten ötürü insanı önemli ölçüde tehlikeye götürür.

Uygulamak şöyle dursun o fiili güzel görmek bile tehlikelidir.

mesala benim babamin sakalari biyiklari yatmayarak uzuyo dolaysiyla olmuyo oda hic birakmiyor... herkes yakismiyo diyo... yani kardesimde arada nadir top sakal birakir top deilde ben keci sakal derim ona... simdi cok yakisiyo demiyecek miyiz ohum ohum... bi sakalada muslumanlik olmaz yani bunuda bilesin faruk gardas

O sizin görüşünüz-anlayışınız. Bizler mukaddesata hürmette kusur etmekten haya ederiz. Zira ilmi eserlerde bu hususta ne yazıyorsa onu nakletmekle yetiniriz. Mukaddesata hürmet imanın devamının olmazsa olmaz bir şartıdır. "Yakışıyor" veya "yakışmıyor" demek kimin hakkıdır Rasülullah'ın sünnetine?

Sizin ilminiz icabı ve size has ifadenizle "bi sakalda müslümanlık olmaz" gibi ifadelerle hükümler vermek de yürek ister, yani hassas meselelerde kendinizden çok eminsiniz. Ne güzel, değil mi; övünerek ve kendimize yakıştırarak söyleyebiliyoruz: "Kardeşim Firavun aleyhi'l-la'ne gibi keçi sakal bırakmış, ne güzel de yakışmış" bravo size.. :))

kimse firavuna benzemek icin sakal birakmaz begendigi icin birakir yada degisiklik olsun diye bu mantikla insanlar birakiyo yani sizin kadar kimse ince dusunmuyor... bi insanin imani cok onemlidir bununda olcusu bu deildir herhal bi de bir kibiriniz var sormayin yani bi tek musluman sizsizniz tek haya eden sizsiniz....sakallada muslumanlik oluyo mu ki bunu bir arastirin bakalim ... ne bicim azarlama o yahu bide dovseydin gardasim ....sinir hoplatmak mesleginiz mi?

Aslına bakarsanız bu tür meseleler çok çok araştırılması gereken meseleler... Fakat çok uzağa gitmeden Rasülullah (s.a.v.) in hayatında bu tür uygulamaları fazlasıyla görüyoruz hassasiyetine binaen.

Peygamber Efendimiz'in saçını uzattığını biliyoruz; ancak Yahudilerin de uzattığını söyleyince bir sahabi; bunun üzerine Peygamber Efendimiz "O halde biz kısaltalım" buyurmuşlar. Bir defasında da mübarek tırnaklarını keserlerken bir yahudi çocuğunun "benim babam da böyle kesiyor" demesi üzerine "O halde biz bir atlayarak keselim" buyurmuşlar.

Yani Peygamber Efendimiz her hususta ehl-i küfre benzemekten sakınmışlar, bize de adeta emretmişler. . Onlar saçlarını uzatırlarsa, o kısaltmış, onlar yatarlarsa o uyanık durmuş, onlar bir gün oruç tutarlarsa, o iki gün tutmuş ve onlara muhalefeti ve Sünnet-i Seniyye’ye sarılmayı emretmiştir.

Bunun üzerine hele hele Fir'avn gibi ilahlık iddiasında bulunan birine benzemek, veya onun yaptığını yapmak da ne oluyor?

ben bilmiyorum gardas ben daha yeni ogrenciyim islam dairesinde, oyuzdn bu siteye zirt pirt takilip soru soruyorum guvendigim tek site normal hayata bu konulara ulasamyicak bi cevreye sahibim...ama simdi dogrulari bilmek icinde bazen tartismak gerekir neden diye?... cok yeniyim bu konularda kalbinimi kirdim kardesim cok cok ozur dilerim....

ozur dilemek tenn vazgectim hemen disladiniz puanimi dusurdunuz

Puanınızı kim düşürdü bilemiyorum; fakat bu tür meselelerde kalp kırılması olmaz. Eleştirilen siz değil, fikirlerinizdir. Yani bu düşüncede olanlara düşüncelerinin yanlış olduğunu anlatabilmektir. Sitede tartışılan ilmi meselelerin amacı kesinlikle birilerini kırmak falan değil.

Bundan dolayı puanınızı düşürmek benim için büyük bir yanlış olur, asla bu uygulamayı aklımdan geçirmedim. Hatta puanınızı yükseltmek üzerime vazife olmalıydı bunun gibi hassas bir meseleyi gün yüzüne çıkardığınız için...

oldu yanlis anlamisim ozur dilerim... bu sitede bazen dislanma oluyo o acidan birileri tarafindan... ben ogrenmek isteyen biriyim yanlis anlayabilirim. yaziyi yanlis bile okudugum olabiliyor bazen bunu daha once yasadim...oyuzde puanimi dusuren kisiye sunu soyleyebilirim bak bende faruk kardesiminkini dusurdum bilmeyerek ... gerci onun cok ... bisey olmaz bi puandan :) neyse tartisma tatliya baglansin.... Allaha emanet olun insallah Allah razi olsun ... beni bilgilendirdiginiz icin.... gardasim...ha bunu yalakalik olsun diyede yapmiyorum ... siteye guveniyorum ....tek guvendigim site altini cizerek yaziyorum

es selamu aleykum.. peygamberımız '' kım bır kavme benzerse (ozenırse) suphesız onlardandır '' buyurmustur.. onun ıcın kımler gıbı oldugumuza, kım olmaya calıstıgımıza dıkkat edelım. sunnet oldugu ıcın ve sunnete uygun sakal bırakan bırıne '' sakalından utan '' demek dahı Allah muhafaza kufre dusmemıze sebebıyet verır. çogu fıkıh kıtabında sakal uzatmanın tarıfı yapılmıs; bıyıklarınızı kısaltın sakalınızı (temız) olacak sekılde bır tutam uzatın dıyor. ve ayrıca yanılmıyorsam şafii mezhebınde evlı olan erkegın sakalında karısınında hakkı vardır eger karısı kısaltmasını ısterse kısaltabılır. bu hukum dıger mezhebler ıcın gecerlı mı bılemıyorum.. fakat, sunnet oldugu bılıncınde olan ve sunnete uygun sakal bırakmıs bırıne ''kotu'' sayılabılecek seyler soylemek (sakalıyla ılgılı) kufre dusmemıze sebep olur.. dıkkat edelım ınsaallah.. es selamu aleykum


Dini Sorular ve Cevaplar

MollaCami.Com