Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Bina Kitabi VE BABLAR

Bina Kitabi ve Musannifi hakkindaki bilgiler..

evet............ bayagi bir aradan sonra bina kitabimiza basliyalimmi....?

Binanin musannifi: Hz. ali keremallahu veche degildir. Ancak bu bina kitabi onun gorusu ve emri uzerine yazilmistir. Fakat yazan ebu cagfer ahmedubni abdullah sermari hz.’dir. Sermari: bir sehrin adi olup ahirindeki (ye), ye’i nisbiyyedir. Ebu cagfer sehrine mensubtur. Hz. ali efendiimizin kardesidir.

Bina sulasi mucerredin 2. babindan sirâfun vezninde masdar olup: benâ, yebnî, binâen olarak tasrif olunur. Benâen aslinda benâyen idi. Elifi zâideden sonra gelen her vav ve ye’ler hemzeye kalb olunur idi. Biz dahi kalb ettik binâen oldu.
Binâ: kurmak, sarf :cekmek demektir. Bu kitap bize degisik fiillerin cekilisini ve o fiillerin hangi hareke uzerine kuruldugunu anlatacakdir.
Binâ ilmi sarfdan bahs eder.

Tasrif lugatta bozmaya derler. Istilahta ilmi tasrif iki ilme itlak olunur. Birisi ilmi istikak birisi ilmi evzandir. Eger ilmi tasrif ile murad ilmi istikak ise magnayi istilahiyesi: Tehvîlul aslil vahidi ilâ emsiletin muhtelifetin limeânin maksûdetin lâ tehsulu illâ bihâ.
Magnasi: Ancak emsile’i muhtelife sebebi ile hâsil olan maksud magnalar icin bir olan asil emsile’i muhtelifeye cevirmekdir.
Eger ilmi tasrifden murad ilmi evzan ise magnayi istilahiyesi: Vehuve ilmun biusûlin yugrafu bihâ ehvâlul beniyyetil kelimetilletii leyset bi igrâbin.
Magnasi: Igrab ile olmayip kelimenin binâsinin ehvali kendisi ile bilinen asillar ile olan ilimdir.
Mesela: Bir olan asil masdar gayri mimdir. yagni nasran’dir. Bundan kasd olunan magnalarki mazi, muzari, ismi fail, ismi meful, emri gaib, nehi gaib, emri hazir, nehi hazir’dir. Iste bu kasd olunan magnalar nasran’dan hasil olmayacagi icin cesitli misallere cevirmekdir. Mesela: ( Nasran’dan nasar’a) ( nasara’dan yensuru ) ( yensuru’dan nâsirun...mensûrun....ila ahir ) istikak etmisdir. Yani cikarilmistir.Boylece bir olan emsile’i muhtelifeye cevrilmistir.

Bina kitabi iki kisimdir.
1- Tasrifâtul efâl ( Fiillerin cekilisi )
2- Tegliili efâl ( Eksâmi seb’a ve eksâmi semaniye )

Binanin bablari iki kisimdir.
1- Asil
2- Zû ziyade

Asil’da iki kisimdir.
1- Sulâsi mucerred
2- Rubâ’i mucerred

Soru: Neden ilmi tasrifin bablari 35 bab, 1 bab olsa olmazmi?
Cevap: Olmaz, zira, cesitli magnalar bir siyga ile ifade edilmez. Cesitliu magnalarki muteaddi, lazim, mutaveat, teksir...ila ahir bir bab’da cem olunamazlar. Onun icin hepsine ayri ayri bab tahsis edilmistir.

Besmelenin asli.
Bismun aslin’da simvun idi. Vav harfi illet muteharrik makabli sahih sakin olan mim. Verdik vav’in harekesini sahih sakin olan mim’e. Ictimâ’i sakineyn oldu vav’dan tenvin’den. Bunu defi icin vav’i hazf ettik, tenvin’i makabline verdik simun oldu. Ulu hiyete delalet etsin icin evveline bir hemze’i vasil getirdik. Beka ullaha delalet etsin icin bir be’i meksura getirdik bi-ismun oldu. Erbe-u harekâti mutevelliyâti cem’i lazim geldi. Lazim gelmesin icin sin’i sakin kildik bi-ismun oldu. Hemze, hemze’i vasil oldugu icin hemzeyi hazf ettik bismun oldu. Allah lafzina muttasil olmakla tenvin dusdu bismillahi oldu.
- Bismun’un allahdan once gelmesi: bismun dâl, allah medluldur. Dâl medlulden once gelir. Veya bismun isim, allah musemmâdir. Isim musemmâdan once gelir.
- Allah’in rahman ve rahim’den once gelmesi: allah zâtinin ismi, rahman ve rahim sifatinin ismidir. Zât sifatdan once gelir
- Rahman’in, rahim’den once gelmesi: rahman dunya’ya, rahim ahirete tecelli eder. Dunya ahiretten once gelir.

Rahmân – Atsân, Rahiym – Aziym vezninde sifati musebbehedir.

Binanin tasrifi


بَنَى يَبْنِى بِناَءً بَانٍ مَبْنِيٌّ لَمْ يَبْنِ لَمَّا يَبْنِ مَايَبْنِى لاَيَبْنِى

لَنْ يَبْنِىَ لِيَبْنِ لاَيى اِبْنى لاَتنى مَبْنًا مِبْنًا بَنَاةً بِنَاةً

بُنَىٌّ بَنْيِِىٌّ بَنَّاءٌ اَبْنَى مَا اَبْنَاهُ وَ اَبْنِى بِهِ

Cümlenizden allah razı olsun kardeşim bilgilerimizi tazelemiş canlandırmış oluyoruz sayenizde .........لَمْ يَبْنِى لَمَّا يَبْنِى اِبْنِى لاَتَبْنِى müteallim hocam buralarda cezim alameti olarak yenin düşmesi gerekmez mi?


Cümlenizden allah razı olsun kardeşim bilgilerimizi tazelemiş canlandırmış oluyoruz sayenizde .........لَمْ يَبْنِى لَمَّا يَبْنِى اِبْنِى لاَتَبْنِى müteallim hocam buralarda cezim alameti olarak yenin düşmesi gerekmez mi?


HATA OLMUS YEYI DÜSÜRMEMISIZ

TEFA´UL BABININ BINASI SADECE TEKELLÜF ICINMIDIR:?

1) Tekellüf: meshur misal
2) Mutavaat: allemtühü fetealleme.
3) ittihaz: tevessedtül-hacera (ittehaztühü visadeten)
4) delalet: teheccüd (canibil-hecud)
5) taleb: tekebbera (talebe en yeküne kebiran)
6) kemal ifadesi: Hz. icin tekaddes tabiri, esma-i hüsnadan mütekebbir.
7) Tefâul babi niyetine: teahud yerine teahhüd kullanilmasi
8) Tesbih (benzetmek): Hâaceru vela tehecceru. (H.S) teheccera: tesebbehe bil-mühacirin.
9) Itikad: Teazzeme (onu azim zannetti)
10)Sayruret: Temevvele (mal sahibi oldu)
11)Inkilab: tehaccere (tasa dönüstü)
12)Gayri ihtiyari olan fiil: tevellüd (dogmak)

Daha fazla malumat icin Suruhus-Sarf tavsiye olunur.

Kusura bakmayin arkadaslar rahatsizligimdan ve bagzi problerimden dolayi derslere devam edemedim...
Suan kendimi biraz olsun iyi hissediyorum...
Derslere kaldigimiz yerden devam...
Hadi bakalim huvallah hay...


Musannif hazretleri bina kitabina iglem diye emir olarak getirdi. Cunki hitap aamdandir, yani herkesin teker teker nefsine hitapdir ve talebeyi gafletten uyandirmak icindir.

Soru: Musannif hazretleri nicin igra ile kitaba baslamadi da iglem diye basladi?
Cevap: Cunku igra kelimesi lafizda mustegmeldir. Iglem ise hem lafizda hem magnada mustegmeldir. Musannif her ikisini murad ettigi icin iglem diye getirdi…

Soru: Musannif nicin ifhem diye baslamadida iglem diye basladi?
Cevap: Cunku ifhem gecmis kelamda kullanilir. Musannif kelama daha yeni basladigi icin ifhem ile baslamadi…

Soru: Musannif nicin igraf ile baslamadida iglem ile basladi?
Cevap: Cunku igraf, cuz’unde kullanilir.Musannif ise kullisini murad etmistir...
( Kaynak: Merahul ervah )

Vezin: Olcu yani ayni olan, Mevzun: Olculmus yani degisen demektir.
Alamet: Bir babi diger babdan ayiran ozelliktir.

Bina 35 babdir. Bu 35 babdan altisi sulasi mucerred icindir.
1. bab fethun zammun.

Galibi istigmalde muteaddi bagzi kere lazim olur demek: Bu babdan gelen kelimelerin cogu muteaddi, bagzisi lazim olur demektir. Mesela: Birinci babin fiilleri 100 olmus olsa bunda 80’i muteaddi 20’si lazimdir...

Soru: Nicin muteaddi lazim uzerine tekaddum etti?
Cevap: Muteaddinin tagrifi musbet, lazimin tagrifi menfidir. Musbet menfiden daha serefli oldugu icin musbet menfi uzerine tekaddum etmistir.

Muteaddi fiilinin 2 ciheti tarafi vardir. Iki cihetten biri surur yani cikis mahalline tealluk eder. Bu surur mahallide faildirki fiilin husule gelmesi icin failin o isi islemesi lazimdir. Birde mahalli vuku yani gecer mahalli vardirki buda mefûlu bih dir.

Muteaddi ve Lazimin pratik tagrifleri ( sayfa 112 hasiye 2 ):

Muteaddi: Ve kulli figlin yunsebu ila uzvin muayyenin fehuve muteaddin.
Magnasi: Muayyen azaya nisbet olunan her fiil muteaddidir. Yani fiil vucudun bir cuz’u ile yapilirsa muteaddidir. Mesela: Rakeza bi riclihi – ayagi ile tepti, Nazara bi aynihi – gozu ile bakti, Gaga Bi lisanihi – lisani ile ustun cikti...

Lazim: Ve kulli figlin yunsebu ila cemi’il egzâ’i fehuve lazimun.
Magnasi: Agzanin cemisine nisbet olunan her fiil lazimdir. Yani fiil vucudun tamami ile yapilirsa lazimdir. Mesela: Harece – cikti, Game – kalkti, Celese – oturdu...

Lazimin tagrifinde failin fiili mefulu bihine tecavuc yani gecen dir diyor...
Bu tecavuz sadece lafizda olmasi sarttir. Magnada tecavuz olmasi sart degildir. Mesela: Ma darabe zeydun amran’da magnada bir tealluk yoktur. Yani fiiil ile meful arasinda bir tealluk bir baglanti yoktur, yani fiil mefule te’sir etmemistir. Fakat terkip cihetinden ademi darb amra tealluk etmistir.
Kelam mutekellimin maksudunu muhataba ifade etmeye vasitadir. Eger bu kelamda kisi maksudunu fiil ve fail ile ifade edebiliyorsa lazim, eger kafii gelmiyorsa muteaddidir.Ademi darb amra tealluk etmistir.

6 turlu bina vardir:
1- Muteaddi.
2- Lazim, Mubalega lazim.
3- Teksir.
4- Musareket.
5- Muteveat.
6- Tekelluf.

2. bab fethun kesrun.

Musannif hazretleri birinci babda muzari ikinci babda gâbir lafzini kullanmasindaki sebeb:
Yeni baslayan talebeye muhtelif kelimelerin ayni magnaya geldigini ifade ve beyan icindir.

3. bab fethataan.

Ucuncu babda mazi ve muzaride aynel fiilinin fetha olmasinin sebebi:
Kendilerinde hurufu halk olmak sebebi ile sakildirler yani agir, dile zorluk verirler. Bir sakil olan hareke yani kesre ve zamme verilmis olsa aynel fiilinde hurufu halk olanlarda sakil uzere, lamel fiilinde hurufu halk olanlarda sakilden once sakili vermek icab eder.

Soru: Ucuncu bab nicin dorduncu bab uzerine tekaddum etti?
Cevap: Ucuncu babda mazinin aynel fiili meftuh olmakla fetha asildir. Dorduncu babda meksur olmakla kesra fer’idir.Asil fer’i uzerine mukaddemdir. Keza fetha ulviy, kesra sufli yani alcaktir....

Soru: Ibarede ha ile hi, ayin ile gayin arasina nicin atif harfi getirilmedi?
Cevap: Bunlarin birbirine ittisali yani bitismesi siddetli olup atif varmis gibi oldugundan atif harfine luzum yoktur...

4. bab kesrun fethun.

Alime kelimesi kendi magnasina olursa iki mefule muteaddi olub ikinci mefulu mesela mahzuf hakkan olabilir. Eger arife magnasina olursa anlamak magnasina gelirki bir mefule muteaddidir. Ozaman ibaredeki misaldede mahzuf mesela hakkan fiili vardir...

5. bab zammun zammun.

Besinci bab yalniz lazim icindir. Zira efâli tabâyig ve efâli neût’dan oldugu icin.
Efâli tabâyig: Kisinin kendisinde bulunan guzel gorunen fiillerdir. Guzellik ve cirkinlik gibi.
Efâli neût: Sifat demektir. Kisinin sifatinda olan fiillerdir. Gozle gorulmeyen. Mesela cimrilik ve comertlik gibi…

6. bab kesrataan.

Bu babin binasinda lazima misal: verise zeydun’dur. bu misali vermek dogru degildir. Ayetten delilimiz: ve verisehu ebevâhû. magnasi: Ona ailesi vâris oldu. Verise muteaddi fiildir. Lazima misal ( ne’ime zeydun ) verile bilir…

-Su 3 bab yani 1, 2, 4 dâimul ebvâb yani bablarin onderi tesmiye olunur. Zira aynel fiilinin harekesi mazi ve muzâride muhtelifdir. Ve nasilki mazinin magnasi muzârinin magnasina muhalif ise, lafzin magnaya mutabik olmasi icin lafzininda muhalif olmasi icab eder. Ayrica bu 3 babin istigmali kesîrdir.
-3. Bab feteha – yeftehu daima dahil olmaz. Zira harekeleri ( muttefik olan sart ) muhtelif degil ve hurufu halksiz gelmez.
-5. Bab kerume – yekrumu de dahil olmaz. Zira ancak tebâyig ve neût fiiillerinden gelir.
-6. Bab hasune – yehsunu de dahil olmaz. Zira istigmali kalîldir.


Kusura bakmayin arkadaslar rahatsizligimdan ve bagzi problerimden dolayi derslere devam edemedim...
Suan kendimi biraz olsun iyi hissediyorum...
Derslere kaldigimiz yerden devam...
Hadi bakalim huvallah hay...





estagfirullah tuana kardeşim ne kusuru..çok geçmiş olsun iyi olmanıza sevindik ;)
inş.bu tarz problemler hiç yaşanmaz :(

35 Babdan 12 si sulasi mucerred uzerine ziyade kilinanl;ardirki buda 3 nevidir.
Birinci nevi: Sulasi meziydun fihi rubayi.
Ikinci nevi: Sulasi meziydun fihi humasi
Ucuncu nevi: Sulasi meziydun fihi sudasi.

Birinci nevi olan sulasi meziydun fihi rubayi, 3 bab olup sulasi mucerred uzerine 1 harf ziyade kilinandir.
1. bab ifâl babidir. Evveline hemze ziyadesi ile 4 harf olmustur. Bu ziyade kilinan harflerde sin, hemze, lam, te, mim, vav, nun, ye, he, elif yani se eltumuniha harfleridir.

Bu bablar masdarlari ile isimlendirilirler. Cunku masdar istikakda asil olup, asil ile isimlendirilmek evla oldugu icin.

Soru: Neden ifâl babi diger bablar uzerine tekaddum etti?
Cevap: Cunku ziyadelik kelimenin basina gelmistir. Diger bablarda ise yah ortasinda veya sonundadir.

Bu 1. babin mevzunu ekrame dir. Bu aslinda kerume idi. Sulasi mucerred idi. Sulasi mucerredden olan kerumeyi sulasi meziduyn fihi rubaiy kilip ifal babina nakl eylemeyi murad ettik. Onda bir kaide var imis. Kaide bu imiski evveline bir hemze getirirler imis biz dahi getirdik ekerume oldu. Erbeu harekati mutevelliyatin cemi lazim geldi. Lazim gelmesin icin kefi sakin kildik, ekrame oldu.

Ziyade bablarin cekilisinde masdar mimine gelince birazcik degisirki 3x mukramun dendikten sonra fihi denir. Bunun sebebi masdar mimi, ismi zaman, ismi mekani, ismi mefulden ayirt etmek icindir..

Soru: Sulasi fiillere harf ziyade etmekteki maksad nedir?
Cevap: Ziyade magnayi tahsil etmek icindir.

Sayfa 214, 3 numarali hasiyenin toplu magnasi:
Ifâl babinda maziyde hemze meftuh oldugu halde masdarinda kesrelenmesi Ifâl babi ile Efâl vezni uzerine olan cemiler arasini tefrik icindir. Mesela: masdara Edbârun denildigi zaman bu Edbâr kelimesi Edbura’ninmidir yoksa Duburun’nun cemisimidir bilinmez. Bunun aksi olmaz yagni masdarda fethalanip, cemilerde kesrelenmez. Cunku cemi sakildir. Onun icin ona hafif olan fetha verilir.

2. bab tefîl babidir. Kelimenin fael fiili ile aynel fili arasina aynel fili cinsinden bir harf ziyadesi ile 4 harf uzerine olmustur.
- Sulasi kelimelirin birinci harfi: fael fili, ikinci harfi: aynel fili, ucuncu harfi: lamel filidir.

Sulasi mucerredin gayri masdarlar kiyasidir. Mesela mazisi efale vezninde olanin masdari ifâlen vezni uzerinedir. Ve mea haza bagzi masdari semailer vardirki tefil babinin masdarlarida 10 tanedir:
1- Tefiylun – Tasrihun
2- Tefiletun – Tegdiyetun
3- Tefuletun – Tehluketun
4- Tefâlun – Tekrârun
5- Tifâlun – Timsâlun
6- Feâlun – Zekâtun
7- Fiâlun – Cihâtun
8- Fi’-âlun – Kiz-zâbun
9- Mufe’-alun – Mumez’-zegun
10- Mufe’-aletun – Mucerrebetun

Tefiyl babinin masdarinda, mazisinde olamdigi halde ye’nin gelmesinin sebebi:
Tahfif icindir. Mesela: Ferreha, Yuferruhu, Tefriyhan gibi. Aslinda Tefrirhan idi. Kendisinde siklet oldugu icin ra sakin ve makabli meksur oldugundan ra’yi, ye’ye kalb ediyoruz.

Ikinci babin mevzunu Ferreha’dir. Aslinda feraha idi. Sulasi mucerred idi. Sulasi mucerreddden olan feraha’yi rubaiy kilip tefil babina nakl eylemek murad eyledik. Nakl etmezden mukaddem bir kaide var imis. Kaide bu imiski fael fili ve lamel fili arasina aynel fili cinsinde bir harf ziyade ederler imis. Biz dahi ziayde eyledik fereraha oldu. erbeu harekati cemi lazim geldi. Lazim gelmesin icin birinci raýi sakin kildik. kelimede iki harf bir cinsden vaki oldu ra lar. evvelkisi sakin ikinci9si muteharrik. Idgami vacip idagam ecli icin evvelki rayi saninci rada idgam ettik. Mudgamden bedel birde ikinci raya sedde verdik ferreha oldu.

Tef’il babinin binasi teksir icindirki bu teksir yah fiil, yah fail, yahda mefulde olur.
Teksir cokluk demektirki cok cok magnasi verdirir. Teksir ile cemilik ayni degildir. Teksir cokluk, cemi ise toplamak, cem edmek demektir. Teksir bimagna muteaddiidir. Galiben kaydini getirdi zira, Tefiyl babinin binasi bunun gayrisida olabilir.

Soru: Teksirin nerede oldugunu nasil anlayabiliriz?
Cevap: Kesura fiilinin isnâdi, fiil, fail ve mefulden hangisi ile mumkunse kesret ondadir.

Ibaredeki son misalde yani mefule misalde: Mahalli teksirin cem’i olmasi vacip olunca gallaga zeydunilbabe denmez. Gallega zeydunil ebvâb denir. Ve gallegatil ebvâb ayetinde oldugu gibi.

3. babda Mufâ-ale babidirki fael fiili ve aynel fiili arasina elif zioyadesi ile 4 harf uzerine olmustur.

Soru: Nicin mufâale babinda elif basa veya sonuna degilde ortaya ziyade kilindi?
Cevap: Zira aynel fiili ve lamel fiili arasinda olan sey masdar elifinin ziyadesi icin olan mahaldir. Zehâbun gibi. Lamel filinden sonraki sey tesniye elifinin ziyade olunmasi icin mahaldir. Feglâ gibi. Elif sakin oldugu icin evvele ziyade olunmaz. Bu sebeb ile ziyade kilmak fael fiili ve aynel fiili arasina tahsis olundu.

Bu ucuncu babin mevzunu gâtele’dirki asli gatele idi. Sulasi mucerred idi. Sulasi mucerredden olan gatele’yi rubaiye mulhak kilip mufâale babina nakl eylemek murad ettik. Nakl etmezden mukaddem bir kaide var imis. Kaide bu imiski fael fili ve aynel fili arasina bir elif ziayde ederler imis. Biz dahi ziyede ettik. Gâtele oldu.

Bu babin binasida musareket icindir. Musareket lugatta ortaklik magnasinadir. Bu babdaki musareket iki kisi arasinda ve tek kisiye isnad olunur.
Musareketten maksat: yagni asil fiil olan masdar 2 emirden birine sirahaten nisbet ederki. o nisbet olunan fail ve merfug olur. Digeri ise meful ve mensub olur. Fakat zimnen digerine nisbet ederki, digeri fail birincisi meful olur. Bu sekilde musareket husule gelir.
Mufaale babina nakl olunan kelime sulasisi lazim ise, musareket ifadesi icin muteaddi olur. Mesela: Ba´ade zeydun amran gibi. Ve sulasisi bir mefule muteaddi olup, bu bir mefulu musarik olmaya salih degilse 2 mefule muteaddi olur. Bu 2 mefulde birisi fiilin asldaki mefulu, ikinci musareketin iktiza etdigi mefuludur. Mesela: Cazeb tuhus sevbe gibiki sulasisi cezebe dir. Ve bir mefulu olup buda essevbe dir. Fakat essevbe cekisme fiilinde yani musareket olmada zeyde ortak olmaya salih olmadigi icin diger bir meful olan zamire ihtiyac duyuldu. Ve su takdirde 2 sahisdan biri digerine elbiseyi cekmekde musarik olmus oldu. $atemtuhu ( ben ona bagirdim ) bunun hilafinadir. Zira $etemtu zeyden kavlinde olan zeyd ki faile ortak olmaya salih olunca bir meful ile iktifa olunup ikinci mefule ihtiyac yoktur.


MEVLAM ZIHIN ACIKLIGI VERSIN... ;)

Ikinci nevi 5 babdir ve kendisi yani sulasi uzerine 2 harf ziyede kilinandir.

1. bab Infial babidir. Bu banin alameti evveline hemze ve nun ziyadesi ile mazisi 5 hafr uzerine olmakdir. Ve bu babin binasi muteva at icindir.

Muteva at : Muteaddi fiilin teallukundan bir seyin eserinin hasil olmasidir.

2. bab Iftial babidir. Bu babin alameti evveline hemze ve aynel fiili ve lamel fiili arasina bir te ziyadesi ile mazisi 5 harf uzerine olmaktir. Binasida mutaveat icindir.

3. bab Ifilal babidir. Alameti evveline hemze ahirine lamel fiillinden diger bir harf ziyedesi ile mazisi 5 harf uzerine olmakdir. Bu babain binasi mubalega lazim icindir.
Ve bu babin binasi icin elvan ( renk ) ve uyub ( ayip ) icin denildi.

Eger ibarede fil cumleti yazarsa : azicik magnasina gelir.
Eger ibarede bil cumleti yazarsa : cok magnasina gelir.

4. bab Tefe’ul babidir. Bu babin alameti evveline te ve fael fiili ve ayel fiili arasina aynel fiili cinsinden diger bir harf ziyadesi ile mazisi 5 harf uzerine olmakdir. Binasi da tekelluf icindir.
Tekelluf : Bir sey den sonra diger bir seyin guclukle hasil olmasidir.

Tekelluf babinin diger masdarlari: - Tefe’ulendir Tekellumen gibi
- Tefe’ilendir Teaddiyen gibi
- Tifi’alendir Timillakan gibi
- Fialetendir Hiyareten gibi

5. bab Tefaaul babidir. Binasi evveline te ve fael fiili ve lamel fiili arasina elif ziyadesi ile mazisi 5 harf uzerine olmaktir. Bu babin binasida iki kisi arasinda ki musareket icindir ve cogada isnad olunur.

Tefaul babi ile Mufaale babi arasinda 3 fark vardir:
1- Bablari
2- Mufaale babinda galibiyet ve maglubiyet vardir. Tefaul babinda ise denklik vardir.
3- Mufaale babinda sarahaten fail olan zimnen meful olur. Sarahaten meful olan zimnen fail olur.Tefaul babinda ise serahaten fail olan zimnende fail, serahaten meful olan zimnende meful dur.
Serahaten : Lafizda Zimnen : Magnada


3.Nevi 4 babdir ve kendisi uzerine 3 harf ziyade kilinandir.

1. bab Istifal babidir. Bu babin alameti evveline hemze, sin ve te ziyadesi ile mazisi 6 hafr olmaktir. Binasida Cok kere muteaddi ve bagzi kere lazim icindir.

2. bab Ifiyaal babidir. Bu babin alameti evveline hemze, aynel fiili cinsinden diger bir harf ve aynel fiili ve lamel fiili arasina vav ziyadesi ile mazisi 6 harf uzerine olmakdir. Binasida mubalega lazim icindir.

3. bab Ifivval babidir. Bu babin alameti evveline hemze ve aynel fiili ve lamel fiili arasina iki vav ziyadesi ile mazisi 6 harf uzerine olmaktir. Bu babin binasi mubalega lazimdir icindir.

4. bab Ifiylaal babidir. Bu abain alameti evveline hemze, aynel fiili ve lamel fiili arasina elif ve ahirine lamel fiili cinsinden diger bir harf ziyadesi ile mazisi 6 harf uzerine olmaktir. Binasida mubalega lazim icindir.

Ifiylaal babi Ifiylal babindan daha mubalegalidir. Cunku Ifiylaal babinin harfleri daha coktur. Ziyade harf ziyade magna uzerine delalet eder.

Allah razı olsun Tuana kardeşim.
Uzun süredir görünmüyordunuz, tekrar hoşgeldiniz ;)

Alllah razı olsun cümlenizden..Bilgilerimizi tazelemiş olduk.Bina kitabını ilk elimize aldıgımızda çok korkmuştuk.. :-\şimdi gözümüz kapalı okuyoruz ibareleri :)


Bina

MollaCami.Com